Tidak salah berminat ke sekolah berasrama penuh - Utusan Malaysia

Tidak salah berminat ke sekolah berasrama penuh

BILANGAN tempat untuk kemasukan ke tingkatan satu dan empat di Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) setiap tahun adalah terhad. – GAMBAR HIASAN
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email
Share on telegram

SAUDARA PENGARANG,

SEJAK awal bulan ini, ramai ibu bapa yang berdebar-debar menanti keputusan tawaran anak-anak mereka untuk memasuki ke tingkatan satu dan empat di Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) serta sekolah berasrama penuh kelolaan Kementerian Pendidikan (KPM).

Sekolah berasrama penuh sama ada dikendalikan oleh Majlis Amanah Rakyat (Mara) atau KPM adalah salah satu pilihan pendidikan yang popular untuk pelajar yang ingin mengejar pelajaran dalam suasana lebih teratur dan konsisten.

Sebagai contoh, Mara menerima 90,018 permohonan ke tingkatan satu dan empat untuk sesi akademik 2023/2024, manakala kekosongan tempat untuk ke tingkatan satu hanya 7,169 pelajar, manakala tingkatan empat seramai 2,109 pelajar.

Pelajar sekolah berasrama penuh sering menghadapi cabaran unik dan berbeza berbanding pelajar biasa. Mereka tinggal jauh daripada keluarga dan sering menghadapi tekanan sosial dan akademik.

Kajian yang pernah dijalankan beberapa pihak menunjukkan bahawa pelajar sekolah berasrama penuh di Malaysia mempunyai kadar ketahanan lebih tinggi untuk menghadapi tekanan dan cabaran berbanding pelajar sekolah biasa.

Laporan juga menunjukkan pelajar sekolah berasrama penuh mempunyai tingkat motivasi lebih tinggi untuk berjaya dalam hidup mereka. Keupayaan pelajar mengatasi cabaran ini disebabkan oleh pelbagai faktor, termasuk latihan dari segi sosial dan emosi yang diberikan oleh sekolah, kekuatan kepercayaan diri dan motivasi mereka serta sokongan yang diberikan oleh rakan sekelas dan kakitangan sekolah.

Selain itu, pelajar sekolah berasrama penuh menunjukkan kecekapan dalam pelbagai aspek akademik. Menurut laporan KPM, pelajar sekolah berasrama penuh mempunyai kadar lulus Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) yang lebih tinggi daripada pelajar biasa. Pada 2020, kadar lulus SPM pelajar sekolah berasrama penuh adalah 99.5% berbanding 94.9% pelajar sekolah biasa.

Keupayaan pelajar sekolah berasrama penuh dalam akademik ini disebabkan oleh persekitaran pembelajaran yang intensif dan sokongan diberikan oleh kakitangan sekolah.

Pelajar sekolah berasrama penuh juga diberikan peluang untuk mengambil bahagian dalam pelbagai aktiviti kokurikulum yang membantu meningkatkan keupayaan mereka dalam pelbagai aspek termasuk kepimpinan, keterampilan komunikasi dan keupayaan mengatasi cabaran.

Menurut satu kajian yang dijalankan oleh KPM pada 2019, 90% ibu bapa pelajar sekolah berasrama penuh bersetuju bahawa sekolah terbabit memberikan kesan positif dalam perkembangan anak-anak mereka.

Sebanyak 80% ibu bapa menyatakan bahawa mereka mendapat maklumat yang mencukupi daripada pihak sekolah mengenai perkembangan anak-anak mereka.

Dalam pada itu, satu lagi punca kecemerlangan pelajar sekolah berasrama penuh adalah kerana sokongan Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) khususnya dalam kalangan yang mempunyai anak-anak yang bersekolah di situ.

Sokongan daripada ibu bapa termasuk memberikan dorongan dan motivasi dalam mengatasi kesukaran dan tekanan yang dihadapi pelajar. Ibu bapa juga memainkan peranan penting dalam memotivasikan pelajar untuk berjaya dari segi akademik dan bersikap kreatif.

Untuk memastikan keselamatan dan keselesaan pelajar di sekolah berasrama penuh, ibu bapa perlu memastikan anak-anak mereka mematuhi peraturan sekolah dan memberikan sokongan emosi yang mencukupi.

Ibu bapa perlu berperanan sebagai rakan sekutu dalam memastikan kejayaan anak-anak mereka dalam pendidikan di sekolah berasrama penuh. – UTUSAN

MOHAMMAD NOORIZZUDDIN NOOH, Yang Dipertua PIBG Sekolah Menengah Sains Tuanku Aishah Rohani, Seremban

Tidak mahu terlepas? Ikuti kami di

 

BERITA BERKAITAN

Teruskan membaca

Nikmati akses tanpa had serendah RM9.90 sebulan

Sudah melanggan? Log Masuk untuk membaca berita sepenuhnya