![]() |
Kerjasama strategik ini bertujuan meningkatkan kecekapan operasi dan mengurangkan risiko dengan beralih kepada proses perniagaan yang lebih selaras dengan keperluan pengawalseliaan
HONG KONG, 19 Disember 2025 /PRNewswire/ — Cognizant (Nasdaq: CTSH) hari ini mengumumkan kerjasama strategik dengan Bupa Hong Kong, pakar insurans kesihatan terkemuka di Hong Kong, bagi menyediakan penyelesaian Proses Perniagaan sebagai Perkhidmatan (BPaaS) berasaskan AI pertama Cognizant untuk memodenkan proses tuntutan di rantau ini. Penglibatan selama lima tahun ini merupakan perjanjian perkhidmatan Operasi dan Automasi Intuitif (IOA) terbesar bagi Cognizant di Hong Kong.
Dengan memanfaatkan kepakaran maju Cognizant dalam teknologi berasaskan AI, penyelesaian BPaaS baharu ini menggabungkan teknologi berasaskan awan, automasi tuntutan dipacu AI generatif, serta pengesanan menyeluruh terhadap penipuan, pembaziran dan penyalahgunaan (FWA). Strategi menyeluruh ini dirancang untuk meningkatkan produktiviti Bupa, menyokong usaha Bupa dalam memperkukuh pematuhan peraturan, serta memperbaiki pengalaman pelanggan. Penyelesaian baharu ini bertujuan untuk memacu KPI utama bagi Bupa termasuk pemprosesan tuntutan yang lebih cepat, peningkatan kepuasan pelanggan dan kecekapan operasi yang lebih besar. Penyelesaian ini turut membantu mempermudah pematuhan peraturan serta menyokong Bupa dalam menyatukan bakat, pengetahuan dan sumber untuk membolehkan aliran kerja yang lebih tangkas. Dengan mengurangkan purata masa pengendalian dan meningkatkan automasi, Bupa Hong Kong menyasarkan peningkatan Skor Promoter Bersih, sekaligus mengukuhkan kedudukannya sebagai peneraju dalam sektor insurans kesihatan di Hong Kong.
"Kami berbesar hati bekerjasama dengan Cognizant untuk mengamalkan pendekatan AI-pertama yang bertujuan mempermudah pemprosesan tuntutan, mengurangkan geseran operasi, dan mengurangkan risiko – sekaligus menetapkan standard baharu dalam insurans kesihatan," kata Earvin Lim, Ketua Pegawai Maklumat di Bupa Hong Kong. "Kerjasama ini menandakan satu pencapaian penting bagi Bupa Hong Kong ketika kami mengadaptasi teknologi terkini untuk memberikan nilai yang lebih besar kepada pelanggan kami. Dengan memanfaatkan kepakaran Cognizant dalam automasi berasaskan AI dan penyelesaian berasaskan awan, kami yakin bahawa kerjasama ini bukan sahaja akan mempercepat pemodenan tuntutan, tetapi juga menyokong objektif pematuhan peraturan Bupa serta meningkatkan kepuasan pelanggan. Visi kami adalah untuk memimpin pasaran dalam kecemerlangan operasi, memacu inovasi yang akhirnya meningkatkan hasil penjagaan kesihatan bagi komuniti yang kami layani di Hong Kong dan seterusnya."
"Kerjasama kami dengan Bupa Hong Kong mencerminkan komitmen bersama Cognizant terhadap inovasi dan penyampaian nilai luar biasa kepada pelanggan melalui operasi dipacu AI, dengan perjanjian pertama seumpamanya di rantau ini," kata Ganesh Ayyar, Presiden Intuitive Operations and Automation serta Industry Solutions Group di Cognizant. "Di Cognizant, kami percaya bahawa asas AI transformatif terletak pada data. Dengan menangani hutang data dan memanfaatkan Perkhidmatan Data Latihan AI kami, kami menukar kerumitan menjadi kejelasan—menyokong sistem pintar yang belajar, menyesuaikan diri dan berkembang mengikut parameter yang ditetapkan oleh pelanggan."
"Hubungan ini menunjukkan dedikasi kami untuk memajukan transformasi digital di seluruh rantau ini," kata Thomas Mathew, Naib Presiden ASEAN & Greater China di Cognizant. "Seiring perkembangan kerjasama ini, kami melihat peluang besar untuk menyokong aspirasi teknologi dan operasi Bupa, memperluas kepakaran BPaaS kami, serta menyampaikan penyelesaian transformasi secara meluas. Kami menantikan kerjasama rapat dengan Bupa untuk membantu membentuk masa depan perkhidmatan kesihatan bagi jutaan orang."
Maklumat tentang Cognizant:
Cognizant (Nasdaq: CTSH) perniagaan moden jurutera. Kami membantu pelanggan kami memodenkan teknologi, membayangkan semula proses dan mengubah pengalaman supaya mereka boleh kekal berada di hadapan dalam dunia kita yang pantas berubah. Bersama-sama, kita memperbaiki kehidupan seharian. Lihat caranya di http://www.cognizant.com atau @cognizant.
Bupa – Pakar insurans kesihatan
Bupa ialah kumpulan penjagaan kesihatan antarabangsa yang berdedikasi untuk membantu orang hidup lebih lama, lebih sihat, dan lebih bahagia, sambil menyumbang kepada dunia yang lebih baik selama lebih 70 tahun. Kami melayani lebih daripada 38 juta pelanggan di seluruh dunia. Tanpa pemegang saham, kami melaburkan semula keuntungan kami untuk meningkatkan penjagaan kesihatan demi manfaat pelanggan kini dan akan datang.
Bupa telah menjadi pakar insurans kesihatan di Hong Kong sejak tahun 1976, menawarkan penyelesaian sehenti merangkumi insurans kesihatan domestik dan antarabangsa serta perkhidmatan penjagaan kesihatan. Skim insurans perubatan kami yang menyeluruh direka khas untuk memenuhi keperluan individu, dan kami menyediakan penyelesaian kesihatan untuk syarikat dari semua saiz. Kami juga mempunyai pasukan jururawat berdaftar, profesional pengurusan kesihatan, dan doktor yang menyediakan pelbagai sokongan kesihatan pakar.
Bahagian penyedia penjagaan kesihatan kami, Quality HealthCare Medical Services (QHMS), menjadi sebahagian daripada Bupa pada Oktober 2013. QHMS menawarkan perkhidmatan Perubatan Barat, Perubatan Tradisional Cina, Diagnostik & Pengimejan, Pergigian, Fisioterapi, Kesihatan Mental dan Kesejahteraan melalui rangkaian lebih 1,650 pusat perkhidmatan penyedia di Hong Kong.
Untuk maklumat lanjut, layari www.bupa.com.hk/en/.
Untuk maklumat lanjut tentang Cognizant dan untuk pertanyaan media, sila hubungi: [email protected].
Untuk maklumat lanjut tentang Bupa Hong Kong dan untuk pertanyaan media, sila hubungi Wendy Leung di [email protected].
Gambar – https://mma.prnasia.com/media2/2847886/Cognizant_Bupa_International.jpg?p=medium600
Logo – https://mma.prnasia.com/media2/1794711/Cognizant_Logo_V1.jpg?p=medium600
Sumber artikel: https://www.prnasia.com/asia-story/archive/4849881_MS49881_6












