Kejayaan SPM perlu dinilai dari lensa lebih menyeluruh

Kejayaan SPM perlu dinilai dari lensa lebih menyeluruh

KEJAYAAN SPM bukan sekadar angka, kita memerlukan pendekatan yang lebih luas dan mendalam dalam menilai kualiti pendidikan.
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email
Share on telegram

SIJIL Pelajaran Malaysia (SPM) merupakan peperiksaan berasaskan kurikulum tertentu dengan hasil pembelajaran spesifik. Ia menilai sebahagian, bukan keseluruhan, aspek perkembangan murid. Pendidikan seharusnya dilihat secara lebih menyeluruh meliputi kemahiran insaniah, kreativiti, pemikiran kritikal, sahsiah dan perkembangan emosi dan kebolehan menyesuaikan diri dalam dunia yang sentiasa berubah, yang tidak semuanya dapat diukur melalui ujian bertulis seperti SPM. Pendekatan seperti pentaksiran berasaskan sekolah, portfolio pembelajaran, penilaian sahsiah, penilaian berterusan dan pentaksiran prestasi perlu diberi perhatian serius agar pencapaian pelajar dapat dinilai secara menyeluruh bukan hanya dari segi akademik, tetapi juga merangkumi keperibadian,…

 

Sila Log Masuk atau Langgan untuk membaca berita sepenuhnya

 

Tidak mahu terlepas? Ikuti kami di

 

BERITA BERKAITAN