Ferrari Purosangue sudah tiba di Malaysia, harga RM5 juta sahaja

Ferrari Purosangue 2024 sudah tiba di Malaysia, harga RM5 juta sahaja

Ferrari Purosangue
Ferrari Purosangue
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email
Share on telegram
Ital Auto Malaysia, pengimport utama Ferrari di negara ini telah memperkenalkan Ferrari Purosangue secara rasmi  untuk pasaran tempatan.
Model itu membuat penampilan sulung bagi pasaran tempatan setelah lebih setahun selepas dilancarkan di peringkat global.
Kereta itu membuka segmen baharu bagi Ferrari, yang mana ini adalah model empat pintu pertama keluarannya.

Berukuran 4,973 mm panjang, 2,028 mm lebar dan 1,589 mm tinggi, dengan jarak roda 3,018 mm panjang, Purosangue (disebut sebagai purr-oh-saahn-gway) menawarkan banyak tarikan.

Walaupun ia dikatakan mempunyai persamaan dengan GTC4Lusso dari sudut tertentu, namun penampilannya mempunyai sedikit kelainan terutama visual dan bentuk yang membezakannya daripada rangkaian model pembuat kereta yang lain.

 

Pembaharuan reka bentuk termasuk ketiadaan gril hadapan, sebaliknya menggunakan dihedral yang digantung pada bahagian bawah, di mana kamera hadapan dan penderia tempat letak kereta disepadukan dengan kemas. Ferrari Purosangue

Terletak pada setiap sisi bonet adalah lampu nyalaan siang hari, yang ditetapkan di antara dua pasang salur masuk udara yang disepadukan ke bahagian atas rusuk.

Sistem pengudaraan atas digunakan untuk menyalurkan udara ke dalam sistem hembusan kompleks yang mengalir di bawah titian udara hadapan, manakala pengambilan bawah digunakan untuk menyalurkan udara ke sistem penyejukan brek.

Sementara itu, lampu depan terletak di bawah DRL, ditempatkan pada bahagian tepi atas pemasangan bumper.

L:ekukan untuk tayar yang kelihatan seperti terapung membantu memberikan kontras dan mengurangkan pukal visual, disiapkan dalam warna hitam sebagai standard, tetapi juga tersedia dalam gentian karbon.

Purosangue dibina atas casis serba baharu yang mana kata syarikat itu menawarkan ketegaran tanpa kompromi.

Bahagian bawah struktur dibuat sepenuhnya daripada aloi aluminium berkekuatan tinggi, manakala cangkerang badan diperbuat daripada bahan daripada aluminium hingga gentian karbon, dengan keluli berkekuatan tinggi digunakan di kawasan penting.

Ferrari Purosangue

Pengeluar kereta ini mengatakan bahawa casis rangka angkasa, terdiri daripada penyemperitan keratan tertutup yang disambungkan dengan tuangan di mana unsur logam kepingan aluminium galas beban disepadukan, adalah lebih tegar (+30% ketegaran kilasan dan +25% kekakuan rasuk) dan lebih ringan daripada empat sebelumnya. -seater’, walaupun keretanya lebih besar.

Purosangue didatangkan dengan pilihan dua bumbung, yang pertama ialah bumbung gentian karbon cangkerang tunggal dengan kalis bunyi bersepadu. Baru sepenuhnya, unit ini memberikan tahap ketegaran setanding dengan bumbung kaca, manakala berat 20% kurang daripada bumbung aluminium dengan kalis bunyi. Pilihan lain ialah bumbung kaca elektrokromik penuh.

Bagi roda, Purosangue mendapat roda tempaannya yang direka khusus, berdasarkan konsep aero yang sama seperti yang terdapat pada SF90 Stradale, di mana unsur jejari pada saluran luar memudahkan pengekstrakan udara panas daripada roda.

Untuk yang standard, kereta itu menggunakan tayar hadapan 22 inci (dengan tayar 255/35) dan belakang 23 inci (315/30), yang diserlahkan dengan kemasan potongan berlian yang elegan.

Bergerak ke dalam kabin, pembaharuan pertama yang dipersembahkan ialah pintu belakang Purosangue yang berengsel belakang dan terbuka ke belakang untuk mencipta apertur visual yang luas apabila kedua-dua pintu dibuka.

Ferrari Purosangue

Ia dikendalikan secara elektronik – yang boleh diakses secara bebas daripada bahagian hadapan – menampilkan bukaan 79°, manakala pintu hadapan mempunyai bukaan 63°, iaitu lima darjah lebih lebar daripada model Ferrari lain.

Mengenai sebab wujudnya tiang B, syarikat itu berkata bahawa walaupun idea tanpanya telah diketengahklan tetapi demi untuk prestasi dan kekukuhan struktur bermakna ia perlu dikekalkan.

Walaupun ada tiang berkenaan, untuk masuk ke bahagian belakang kabin boleh dilakukan tanpa ada batasan.

Sementara itu, but belakang dibuat daripada aluminium tahan lasak dengan dua pengangkat pintu belakang Stabilus elektrik yang membolehkan unit dibuka pada 73° untuk akses mudah ke but dan memudahkan pemuatan dan pemunggahan bagasi.

Pada isi padu 473 liter, ini adalah but yang terbesar pernah dilihat pada Ferrari, dan jika lebih banyak ruang diperlukan, tempat duduk belakang boleh dilipat untuk menambah ruang bagasi.

Ferrari Purosangue

Kokpit pemandu pula diilhamkan oleh SF90 Stradale dan hampir tepat dicerminkan pada bahagian penumpang, di mana paparan 10.2 inci menyediakan semua maklumat yang diperlukan untuk membantu penumpang hadapan mengambil bahagian dalam pengalaman pemanduan.

Pemandu mendapat papan pemuka digital sepenuhnya seperti yang dilihat pada seluruh rangkaian model semasa Ferrari.

Kawalan berkaitan keselesaan terletak pada antara muka berputar persembunyian di bahagian tengah pemuka, dan penumpang belakang mempunyai akses kepada fungsi yang sama melalui papan muka berputar kedua.

Peralatan standard termasuk tempat duduk hadapan dengan fungsi urutan, sistem audio bunyi keliling mewah Burmester 3D serta keserasian Android Auto dan Apple CarPlay, dengan yang kedua menggantikan sistem navigasi terbina dalam model tradisional.

Pilihan bahan pilihan termasuk formulasi Alcantara serba baharu, yang diperbuat daripada 68% poliester kitar semula selepas pengguna. Selain itu, mereka yang ingin meneroka melangkaui

Purosangue tiba dengan hanya satu pilihan enjin, dan itu adalah petrol 6.5 liter V12.

Ferrari Purosangue

F140IA mengekalkan seni bina yang dilihat dalam unit 12 silinder syarikat baru-baru ini, termasuk sudut 65° antara tebing silindernya, dry sump dan suntikan langsung tekanan tinggi.

Walaupun kepala silinder diperoleh daripada 812 Competizione, sistem pengambilan, pemasaan dan ekzos telah direka semula sepenuhnya.

Akhir sekali pasti ramai yang mahu tahu harganya. Harga Ferrari Purosangue bermula daripada RM5,000,000, termasuk duti dan cukai.

Harga yang disebut termasuk tahap pilihan penyesuaian, walaupun permintaan-permintan peribadi kemudian akan meningkatkan lagi kosnya.

Menurut Ital Auto, penghantaran pertama untuk Malaysia dijangka pada suku kedua tahun depan. – UTUSAN

Tidak mahu terlepas? Ikuti kami di

 

BERITA BERKAITAN

Teruskan membaca

Nikmati akses tanpa had serendah RM9.90 sebulan

Sudah melanggan? Log Masuk untuk membaca berita sepenuhnya