PETALING JAYA: Syarikat berasaskan kesihatan, UGreat International Sdn. Bhd. berjaya menembusi pasaran hampir 20 buah negara biarpun ketika berlaku penularan wabak Covid-19.
Bagi Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) UGreat International Sdn. Bhd. Mohd. Taufik Mohd. Samsuddin berkata, kejayaan tersebut berjaya dicapai selepas menggunakan platform perniagaan dalam talian bagi melaksanakan urusan pembelian.
Malah katanya, beliau kini berjaya melatih lebih 30,000 ejen dan mempunyai pengguna di pelbagai negara menerusi penggunaan kaedah berkenaan.
“Semuanya berjalan lancar sehinggalah berlaku penularan wabak Covid-19. Ia sekaligus menyebabkan perancangan untuk mengembangkan syarikat terjejas.
“Bayangkan kami ketika itu yang hanya mengharapkan perniagaan berbentuk fizikal semata. Daripada situ saya terus mencari pelbagai idea sehinggalah syarikat bertukar kepada perniagaan dalam talian dan menerima sambutan mengalakkan daripada pengguna,” katanya dalam satu kenyataan baru-baru ini.
Antara produk UGreat International termasuklah produk makanan tambahan UGCare, minuman kesihatan UGCafe dan produk semburan penyegar kulit kering, UG-PROACTIVE.
Tambah Mohd. Taufik yang berpengalaman selama 12 tahun dalam pemasaran, perniagaan yang terjejas baginya menjadi satu hikmah untuk terus bergerak dan memanfaatkan sumber teknologi yang ada untuk meneruskan perniagaan.
“Jika sebelum ini, mereka yang terbabit dalam dunia perniagaan melakukan urusan perniagaan jual beli secara fizikal atau offline tetapi apabila dunia dilanda wabak Covid-19, adalah lebih baik corak perniagaan beralih arah kepada dalam talian dan ia ternyata perubahan itu memberi rezeki yang tidak disangka,” jelasnya.
Kini kata Taufik, UGreat International turut berusaha melebarkan sayap perniagaan ke negara Asia seperti Thailand, Indonesia, Singapura serta negara Benua Afrika seperti Uganda, Tanzania, Nigeria dan beberapa negara. – UTUSAN ONLINE