ChatGPT bukan untuk ditakuti - Utusan Malaysia

ChatGPT bukan untuk ditakuti

TEKNOLOGI ChatGPT berpotensi menjadi alat penting untuk mana-mana penulis yang ingin mengasah kemahiran berfikir kritis. – AFP
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email
Share on telegram

SAUDARA PENGARANG,

SECARA ringkasnya, ChatGPT ialah satu program komputer yang direka untuk berbual dengan manusia, persis kita berbual dengan seseorang.

Program itu beroperasi dengan cara melihat set data besar perbualan pernah dimiliki orang dan menggunakan maklumat tersebut untuk menjana respons yang sesuai dan berkaitan dengan perbualan.

Sebagai contoh, jika anda bertanya soalan kepada ChatGPT, ia akan melihat perkataan yang anda gunakan dan cuba memahami apa ditanya.

Ia kemudian menggunakan maklumat tersebut untuk menjana respons yang sesuai dan masuk akal dalam konteks perbualan.

Oleh itu, lebih banyak maklumat anda berikan, lebih baik respons. ChatGPT boleh ‘belajar’ daripada apa yang anda masukkan dan soalan susulan.

Digunakan dengan cara yang betul, ChatGPT boleh menjadi rakan kepada bilik darjah dan alat menakjubkan untuk pelajar dan bukan sesuatu perlu ditakuti.

Persoalannya, bagaimana kita boleh menggunakan ChatGPT secara produktif untuk membantu pelajar meningkatkan pengetahuan?

Seorang penulis, seorang guru dan seorang pensyarah semuanya mencadangkan analogi kalkulator dan subjek Matematik kepada ChatGPT dan penulisan.

Sama seperti kalkulator menjadi alat penting untuk pelajar dalam kelas matematik, ChatGPT berpotensi menjadi alat penting untuk penulis yang ingin mengasah kemahiran berfikir kritis bersama-sama dengan kemahiran komunikasi mereka.

Pelajar yang menggunakan ChatGPT boleh memberi respons awal kepada komen pensyarah kemudian pertimbangkan cara untuk memperbaikinya melalui semakan.

Dalam pendidikan tinggi, kita secara terbuka boleh membenarkan pelajar menggunakan ChatGPT untuk tugasan kelas mereka dengan menjana draf pertama.

Pelajar kemudiannya boleh belajar bagaimana bagi melepasi draf pertama untuk membuat esei mereka dengan lebih baik.

Selain itu, ChatGPT juga dapat membantu guru dalam merencanakan dan mengajar pelajaran dengan menyediakan sumber daya pendidikan yang berstruktur dan diolah dengan baik.

ChatGPT dapat menjadi alat berguna untuk mengurangi beban kerja guru dan memberikan dukungan dalam proses pengajaran dan pembelajaran.

Seperti dikatakan oleh seorang guru di New York, Adam Stevens, iaitu ChatGPT hanya menjadi ancaman jika sistem pendidikan tidak mengejar ilmu pengetahuan.

Kita harus belajar untuk menggunakan ChatGPT dengan cara yang betul. Seperti dinyatakan oleh Lawrence F. Katz dari Harvard University, teknologi dan pendidikan terlibat dalam perlumbaan yang berterusan.

Robot dan automasi telah menggantikan berjuta-juta pekerja industri. Pengkomputeran menghapuskan sebahagian besar pekerjaan pengurusan kelas pertengahan.

Ancaman ChatGPT sekarang adalah kepada pekerja berpengetahuan yang ramai menganggap mereka kebal terhadap perubahan teknologi.

Jika mereka gagal melengkapkan diri dengan kemahiran tambahan, mereka juga akan kalah dalam persaingan yang tidak berkesudahan.

Oleh kerana itu, penting untuk diteruskan penggunaan teknologi ChatGPT dalam pendidikan di negara ini. Ia harus digunakan dengan bijak dan disertai dengan usaha mempromosikan pemikiran kritis dan analitis.

Jika digunakan dengan tepat, ChatGPT dapat menjadi kawan dan sekutu yang berharga bagi pendidikan. Penting juga untuk mempertimbangkan implikasi positif daripada penggunaan ChatGPT dalam pendidikan di Malaysia. – UTUSAN

DR. SHELENA SOOSAY NATHAN & DR. MAZIDAH MAT REJAB, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM)

Tidak mahu terlepas? Ikuti kami di

 

BERITA BERKAITAN

Teruskan membaca

Nikmati akses tanpa had serendah RM9.90 sebulan

Sudah melanggan? Log Masuk untuk membaca berita sepenuhnya.