PUTRAJAYA: Kementerian Tenaga dan Sumber Asli memaklumkan, siasatan berhubung kejadian gangguan bekalan elektrik melibatkan beberapa negeri di Semenanjung Malaysia Rabu lalu, dijangka selesai dalam masa satu bulan daripada tarikh kejadian.
Menterinya, Datuk Seri Takiyuddin Hassan berkata, Suruhanjaya Tenaga (ST) dan Tenaga Nasional Berhad (TNB) masih menjalankan siasatan dalam pelbagai aspek selain meneliti dan menentukan sama ada kejadian tersebut mematuhi Standard Prestasi Perkhidmatan (GSL) TNB atau sebaliknya.
Katanya, siasatan bagi memastikan punca dan kesan gangguan, pematuhan GSL dan seterusnya akan menjadi asas penentuan sama ada pelanggan yang terlibat layak diberikan rebat atau sebaliknya.
“Siasatan melalui GSL merupakan dokumen Standard Prestasi Perkhidmatan yang ditetapkan Suruhanjaya Tenaga dalam memastikan kualiti bekalan elektrik dan perkhidmatan yang diberikan oleh TNB dalam keadaan yang terbaik.
“Sekiranya pihak TNB gagal mematuhinya, penalti akan dikenakan dalam bentuk rebat kepada pengguna-pengguna terlibat,” katanya dalam kenyataan hari ini.
Takiyuddin berkata, bagaimanapun, keputusan muktamad kelayakan pelanggan untuk mendapatkan rebat adalah tertakluk kepada hasil siasatan yang sedang dijalankan.
“Pelaksanaan GSL diwujudkan bagi menjaga kepentingan pengguna dan meningkatkan prestasi perkhidmatan TNB. Standard Prestasi Perkhidmatan bekalan elektrik ini boleh didapati di laman sesawang Suruhanjaya Tenaga,” katanya.
Rabu lalu, sekitar sejuta pengguna di beberapa buah negeri di Semenanjung Malaysia dilaporkan terjejas berikutan gangguan bekalan elektrik yang tercetus mulai pukul 12:39 tengah hari.
Bagaimanapun, bekalan elektrik dapat dipulihkan secara berperingkat seawal 20 minit hingga 2 jam 21 minit, iaitu tidak melebihi GSL terkini yang diluluskan pada 22 September 2020. – UTUSAN