SINGAPURA: Pihak Berkuasa Pembangunan Media Infocomm (IMDA) dan Lembaga Pelancongan Singapura (STB) mengumumkan pelancaran dana S$10 juta (RM33.1 juta) untuk menyokong penciptaan siri televisyen dan filem yang memaparkan Singapura kepada khalayak global.
Kata kedua-dua agensi itu dalam kenyataan akhbar bersama, Dana Menerusi Skrin Singapura itu dijangka menarik projek yang menyediakan peluang kepada perusahaan dan bakat media tempatan untuk bekerjasama dengan rakan kongsi media dan hiburan global dalam mencipta kandungan untuk khalayak antarabangsa.
Bercakap dalam program Channel News Asia (CNA), Singapore Tonight, Ketua Pegawai Eksekutif STB, Keith Tan berkata, ia adalah usaha pihaknya untuk menjadikan Singapura ditonton oleh khalayak penonton di seluruh dunia.
Katanya, tumpuan juga bagi mereka yang tidak terfikir untuk melancong ke Singapura atau yang mungkin mempunyai tanggapan yang sangat lama dan prasangka negatif tentang Singapura sebelum ini.
“Kami mahu mengubah fikiran mereka,” katanya.
Tambah Keith, kunci kepada skim itu ialah bekerjasama dengan pengeluar dan syarikat yang mempunyai jangkauan global.
Konglomerat media terpilih, penstrim utama dan studio pengeluaran dengan rangkaian serantau atau global akan dijemput untuk memohon dana itu.
Projek-projek itu mesti ditetapkan di Singapura dan dilancarkan sebelum suku pertama 2027.
Projek yang berjaya akan menerima sokongan pembiayaan sehingga 30 peratus daripada kos kelayakan yang berkaitan dengan penampilan imej Singapura termasuk kos pengeluaran dan pemasaran.
Mengenai jenis produksi yang akan mendapat pembiayaan, Keith berkata, ia adalah apa-apa sahaja yang mempunyai kandungan berkualiti hebat.
“Kami sedang melihat kemungkinan untuk fiksyen sains atau rompakan jenayah atau drama penuh aksi seperti yang kami lihat dengan Little Women. Jadi, apa-apa pun boleh, tetapi kuncinya adalah kandungan dan capaian produksi, katanya merujuk kepada drama Korea yang sebahagiannya dirakam di Singapura tahun lalu.