Tidak mahu konflik yang telah wujud berpuluh-puluh tahun ini berlarutan, kerajaan telah menubuhkan Pasukan Petugas Dasar Sijil Peperiksaan Bersepadu (PPDUEC) yang dianggotai oleh Pengasas Pusat Kajian dan Dokumentasi Pementasan Tradisional Malaysia (Pusaka), Eddin Khoo Bu Eng selaku pengerusi; Presiden Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM), Mohamad Raimi Ab. Rahim dan Timbalan Presiden Dong Zong, Datuk Tan Yew Sing selaku ahli pada Oktober tahun lalu.

Mereka ditugaskan untuk menemu bual, mengumpul maklumat, membuat rumusan dan memberi cadangan sebelum kerajaan membuat keputusan penting sama ada mahu mengiktiraf UEC atau sebaliknya.

Bagi mengupas lebih lanjut mengenai peranan dan tanggungjawab jawatankuasa ini dan perlaksanaannya wartawan Mingguan Malaysia, SAIFULIZAM MOHAMAD dan SHARAIMEI SHAIK AHMEDULLAH bersama jurugambar, AMIR KHALID dan juruvideo MOHD. KAMARUL HASIFI menemu bual Eddin Khoo dan Mohamad Raimi di Ibu pejabat Utusan Melayu, kelmarin.

MINGGUAN: Apakah peranan utama Pasukan Petugas Dasar Sijil Peperiksaan Bersepadu (PPDUEC)?

EDDIN: Jawatankuasa ini dianggotai oleh tiga orang termasuk Timbalan Presiden Dong Zong, Datuk Tan Yew Sing dan kami dilantik pada Oktober tahun lalu. Tugas kami ialah untuk mengemudi satu isu yang agak kontroversi dan isu yang kebanyakan orang tidak tahu hala tujunya. Kami mengadakan perbincangan dengan pelbagai pihak yang menyokong atau membantah

Sejak ditubuhkan hingga sekarang kita telah mengadakan pertemuan dengan 57 individu, pertubuhan bukan kerajaan (NGO), parti politik dan sebagainya. Setiap pandangan mereka akan dikumpul dan dikemukakan dalam laporan terakhir pada Julai ini.

Perkara paling penting dalam temu bual bersama pihak berkepentingan ini ialah untuk mewujudkan satu pendekatan yang ilmiah dan waras tentang isu yang telah wujud sejak 40 tahun lalu dan hangat dibincangkan sehingga ke hari ini.

Selain itu, PPDUEC juga merupakan jawatankuasa bebas pertama yang dilantik untuk menangani isu ini. Sebelum ini yang ada hanya melibatkan rundingan bersama pihak kerajaan dan sebagainya tetapi ini pertama kali pihak pemerintah mewujudkan satu jawatankuasa untuk mendapatkan pandangan semua pihak.

Jawatankuasa ini juga hanya membuat cadangan hasil daripada maklumat yang diperoleh, bukan keputusannya. Keputusan lanjut hanya dibuat oleh jemaah menteri.

Berapa banyak pihak yang perlu dibawa ke meja rundingan?

EDDIN: Kami sangat terbuka kalau lebih banyak lebih bagus.

Bagaimana pemilihan pihak berkepentingan dibuat?

EDDIN: Kita akan buat kajian, pihak mana yang pernah keluarkan kenyataan sebelum ini dan pihak mana yang belum membuat sebarang kenyataan kita akan mendekati mereka. Antara yang telah kita temui ialah parti politik, ahli akademik seperti Dr. Mohd. Ridhuan Tee Abdullah, Pertubuhan Ikatan Muslimin Malaysia (Isma), Dr. Chandra Muzaffar, Tan Sri Khoo Kay Kim, anak-anak muda dan sarjana.

Bagaimana pula peranan ABIM dalam PPDUEC?

MOHAMAD RAIMI: Kita merupakan badan bertanggungjawab untuk mendapatkan maklum balas semua pihak berkepentingan, jadi apa yang kita laksanakan ialah dengan berhubung dengan sebanyak mungkin NGO dan pada masa sama, ABIM sendiri turut tampil memberi pandangan. Dalam konteks ini kita lihat penting untuk mendapatkan sebanyak mungkin pandangan NGO yang prihatin dalam isu ini.

ABIM pernah menggesa supaya kurikulum UEC dipinda terlebih dulu agar selari dengan Dasar Pendidikan Kebangsaan, sebelum diberi pengiktirafan. Bolehkah jelas dengan lebih lanjut?

MOHAMAD RAIMI: Sepanjang kajian dan temu bual dijalankan, kita bersetuju Dasar Pendidikan Kebangsaan seperti dalam Akta Pendidikan 1996 dan peruntukan berkaitan dalam Perlembagaan Persekutuan harus dipegang.

Dalam konteks ini kita tidak dapat lari daripada untuk memartabatkan bahasa Melayu sebagai bahasa Kebangsaan dan bahasa pengantar dalam pendidikan. Walaupun, ada pendidikan swasta, vernakular dan sekolah antarabangsa, kita tetap berpandangan perlu ada dasar-dasar yang kita pegang setujui bersama iaitu bahasa Melayu didaulatkan.

Bagi saya, dalam konteks ini memang wajar UEC dilihat dalam konteks penggunaan dasar bahasa kebangsaan dan Dasar Pendidikan Negara.

UEC tiada dalam Dasar Pendidikan Negara jadi mengapa perbincangan ini perlu diteruskan?

EDDIN: Kita ada beberapa aliran sekolah seperti sekolah swasta, sekolah kebangsaan, sekolah antarabangsa dan pelbagai aliran lain. Ada pihak beranggapan aliran berbeza sesuatu yang mencacatkan sistem pendidikan negara dan pada masa sama, ada pula yang menganggap ini satu proses evolusi yang berlaku dan tidak boleh dihentikan dengan begitu saja. Jadi apabila sesuatu tuntutan itu diluahkan ia perlu dipertimbangkan.

Saya juga menyedari terdapat perjanjian dalam manifesto pilihan raya tetapi PPDUEC tidak terikat dalam manifesto ini. Kita adalah badan yang membuat penilaian sebab isu ini telah berlarutan sejak 40 tahun lalu. Menerusi penubuhan jawatankuasa ini juga seharusnya dilihat mampu menjernihkan apa juga isu yang timbul.

Wakil Dong Zong juga terdapat dalam jawatankuasa ini, mungkinkah wujud bias dalam mempengaruhi keputusan akhir nanti?

EDDIN: Dalam satu suasana proses pendemokrasian bagi saya perkara ini merupakan satu ketegangan positif (positive tension) yang bermaksud kita bersemuka, berbincang dan berunding dengan orang yang tidak sehaluan dengan kita. Dari sudut lain sekiranya kita memerlukan maklumat khusus daripada pihak Dong Zong atau ABIM kita sudah mempunyai wakil.

Bagaimanapun, saya percaya dalam sistem demokrasi orang yang ada keanggotaan dalam apa-apa jua bidang dan diberi tanggungjawab seperti ini mereka perlu bersikap profesional.

MOHAMAD RAIMI: Bagi saya, ahli jawatankuasa ini mempunyai pandangan dan jaringan masing-masing yang boleh dimanfaatkan. Dalam konteks ini, kita perlu melihat dalam kerangka lebih luas untuk meyakinkan semua pihak agar tampil memberikan pandangan sebab isu ini agak sulit dan telah berlarutan sejak tahun 1975 lagi, kalau mudah sudah lama ia selesai.

Sebelum ini, penyelesaian terhadap isu ini banyak bersifat politk dan perbincangan hanya melibatkan parti-parti politik bagi meraih undi pilihan raya, jadi sekarang kita hendak mendapatkan persepsi yang mana dasar dibuat dan berjalan dengan konsiliasi dengan pihak terlibat.

Satu lagi, isu ini jangan dilihat sebagai usaha untuk mengiktiraf UEC. Sebarang rumusan kita akan hantar laporan akhir kepada jemaah menteri, tetapi apa yang kita laksanakan ialah dalam konteks pendidikan kebangsaan untuk lihat secara telus dan realistik apakah cabaran pendidikan masa sekarang dan cara untuk menanganinya.

Kita tiada pilihan sama ada hendak membiarkan sistem ini berjalan atau kita hendak membiarkan polemik ini berterusan. Dalam konteks inilah kita perlu mendapatkan semua pandangan dan akhirnya di situ kita lihat kalau diiktiraf, iktiraf. Kalau tidak diiktiraf apa perlu dibuat dengan sistem itu adakah hendak diteruskan atau dihapuskan. Ini semua pandangan yang perlu kita ambil kira sebab isu ini sangat penting dan tidak mahu dipolitikkan.

Dalam tempoh kajian dibuat, ada pihak seolah-olah mendahului rumusan jawatankuasa ini seperti pengumuman mengenai pengiktirafan ke atas Peperiksaan Sijil Amalan Guaman (PSAG), Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan (PISMP) serta pendidikan dan latihan teknikal dan vokasional (TVET), bagaimana PPDUEC melihat isu ini?

EDDIN: Kita sudah mendapatkan penjelasan pihak berkaitan. Sebenarnya sistem kita agak rumit banyak pengecualian yang berlaku dan amalan yang dipraktikkan sebelum ini misalnya tentang kemasukan graduan UEC ke institut pengajian tinggi swasta (IPTS) dan lain-lain, amalan ini telah lama berlaku dan secara tiba-tiba ditularkan sebagai fenomena baharu.

MOHAMAD RAIMI: Status rasmi UEC seperti yang dikatakan dalam banyak dokumen rasmi seperti kemasukan ke IPTS yang telah wujud sejak tahun 1996 atau mana-mana kelayakan profesional masih bersifat status quo yang bermaksud perlu ada Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) sebagai syarat wajib. Mereka perlu mendapat kredit dalam bahasa Melayu dan lulus subjek Sejarah.

Tidak kira ambil apa jenis peperiksaan pun dua subjek ini wajib lulus dan perlu mengambil minimum enam subjek dalam SPM. Sebab itu kita lihat dalam peperiksaan profesional atau polemik yang ditimbulkan ini syarat wajib ada SPM tidak dikecualikan. Ini ialah syarat status quo yang perlu dipelihara.

Oleh itu, untuk kita katakan ada gambaran UEC telah diiktiraf sebelum masanya kita kena kembali kepada persoalan asas ia tidak akan diiktiraf tanpa SPM.

Jika SPM sudah mencukupi kenapa perlu lagi UEC?

EDDIN: Ini ialah isu pilihan. Kita pun sedari selepas berbicara dengan pihak ibu bapa banyak kontradiksi yang wujud yang menyelubungi isu Dasar Pendidikan Kebangsaan dan sekolah kebangsaan hari ini, ramai ibu bapa yang menganggap mereka mempunyai hak untuk menentukan aliran pendidikan anak mereka.

Selain itu, ramai juga yang melahirkan kekecewaan terhadap sistem pendidikan sekarang dan ramai juga ibu bapa yang memilih sekolah swasta, antarabangsa dan persendirian Cina. Mereka beritahu mereka tidak tolak Dasar Pendidikan Kebangsaan dari segi ideal tetapi bertindak dari segi realiti kerana tidak sanggup lihat anak mereka mengikuti sistem yang mempunyai banyak kekurangan.

Apakah kekurangan sistem pendidikan negara?

EDDIN: Antaranya melibatkan isu pengajaran dan disiplin, misalnya satu soalan yang timbul apakah punca jumlah pelajar bukan Cina masuk ke sekolah persendirian Cina semakin bertambah setiap tahun? Soalan-soalan ini harus dijawab dan harus bersikap lebih rasional dalam menangani isu ini.

Jika UEC diiktiraf ia umpama satu penderhakaan kepada rakyat, adakah ABIM tidak bimbang jika dikaitkan dengan perkara negatif seperti ini?

MOHAMAD RAIMI: Dalam semangat demokrasi yang sihat malahan dalam budaya Melayu Islam ada budaya musyawarah. Tiada salahnya untuk kita duduk semeja dan dapatkan pandangan terbaik daripada semua pihak terlibat. Pada akhirnya, keputusan ini akan oleh jemaah menteri, ia bukan satu keputusan mudah, isunya sangat rumit dan sulit.

Cuma dalam konteks ini kita perlu mendapatkan pandangan pelbagai pihak dan sekiranya proses ini dilihat sebagai penderhakaan atau pengkhianatan saya fikir itu satu kenyataan yang mungkin bukan hadir daripada sentimen yang tidak waras dan wajar kerana apabila kita berbincang hampir semua tokoh-tokoh yang hadir memberikan pandangan yang sangat berkualiti dan tuntas.

Sesiapa yang masuk sekolah mana-mana aliran pun ia bukan pili­han mereka, kita sebagai ibu bapa yang menentukannya. Jadi adakah hendak dihukum anak-anak ini de­ngan mengatakan ibu bapa mereka penderhaka. Kita faham sentimen dasar dan sebagainya tetapi marilah kita berbincang dengan sihat. Kami di sini hanya menjalankan tugas sebagai warganegara prihatin dan cintakan negara.

Sehingga sekarang bagaimana perkembangan gerak kerja PPDUEC?

EDDIN: Fasa satu hingga tiga hampir selesai, selepas ini kita hendak menulis laporan terbabit tetapi pada masa sama ada pihak juga yang harus kita dekati lagi.

Sebelum penyerahan laporan akhir dibuat kita akan adakan satu sesi townhall pada awal Julai ini dan akan mengundang setiap pihak berkepentingan untuk bersemuka antara satu sama lain.

Bagaimana pula pandangan melalui media sosial?

EDDIN: Alam media sosial ialah alam maya sesiapa pun boleh kata apa pun, ia bukan platform terbaik. Ini adalah satu alam yang reaktif dan reduktif. Kita tidak harus mengikut media sosial.

Bagaimana pula jika ada individu yang mahu tampil memberikan pandangan, apakah saluran yang boleh mereka ikut?

EDDIN: Kita akan cuba cari saluran bersesuaian dan media merupakan salah satu salurannya.

Apakah hujah pihak yang menentang dan menyokong UEC?

EDDIN: Mereka yang menentang membangkitkan mengenai isu perpaduan dan status bahasa Melayu, Perlembagaan dan sebagainya.

Bagi yang menyokong pula mereka mengangkat hujah kepelbagaian.

Apakah saranan PPDUEC kepada orang ramai?

EDDIN: Ini bukan pertarungan politik atau zero sum game yang bermaksud saya menang semua awak kalah semua. Negara ini berasaskan konsensus dan setiap pihak kena memberi dan menerima. Itu dari segi pandangan kita. Dalam sesi temu bual yang kita lakukan pun jika ada pihak yang mempunyai pandangan yang keras, kita akan berbincang dengan kedua-dua pihak, dengan memberikan pilihan hingga jumpa titik pertemuan.

MOHAMAD RAIMI: Isu ini bukan isu bangsa dan perkauman. Dalam kalangan orang Melayu ada juga yang menolak dan menerima UEC, malah dalam masyarakat Cina juga ada yang menyokong dan menolak. Jadi pandangan ini kalau disempitkan pada perkauman tidak tepat sebenarnya.

Isu lebih besar ialah bagaimana untuk kita akhirnya menyalurkan pelajar-pelajar di aliran swasta ke dalam sistem kebangsaan contohnya jika ada pelajar yang dari awal dipilih oleh ibu bapanya untuk mengikut satu sistem persekolahan adakah kita akan terus pinggirkan mereka selama-lamanya atau kita ada satu saluran untuk masukkan mereka ke dalam sistem kebangsaan.