Pencemaran bahasa pada papan iklan ‘ganggu’ identiti budaya

Pencemaran bahasa pada papan iklan ‘ganggu’ identiti budaya

DARI segi sejarah, papan iklan menjadi medium untuk menyampaikan mesej yang jelas dan ringkas kepada khalayak. - UTUSAN
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email
Share on telegram

SAUDARA PENGARANG, PENCEMARAN bahasa pada papan iklan adalah fenomena yang menimbulkan ancaman besar terhadap integriti linguistik dan warisan budaya. Isu ini ditunjukkan melalui penggunaan bahasa yang tidak betul, termasuk kesalahan tatabahasa, kesilapan ejaan dan ungkapan slanga. Perkara ini akan memberi kesan kepada pendidikan bahasa dan identiti budaya. Kemunculan kosa kata baharu dalam pengiklanan seiring dengan perkembangan globalisasi telah mempercepat evolusi yang mengenepikan peraturan linguistik. Dari segi sejarah, papan iklan menjadi…


1 Bulan / RM9.90

Sehari hanya RM0.33

1 Tahun / RM75

Sehari hanya RM0.20 sen

Tidak mahu terlepas? Ikuti kami di

 

BERITA BERKAITAN