Jalan sama, peraturan berbeza: Mengapa subsidi bahan api gagal dalam ujian keadilan

Jalan sama, peraturan berbeza: Mengapa subsidi bahan api gagal dalam ujian keadilan

Ketiadaan kerja mengikut kelulusan yang ada menyebabkan sebahagian graduan terpaksa memilih menjadi penghantar makanan.
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email
Share on telegram

Apabila kerajaan melancarkan rancangan subsidi petrol RON95 yang baharu, niatnya baik. Pemandu teksi diberikan 800 liter sebulan, pemandu e-hailing 600 liter, manakala penunggang p-hailing menerima bantuan berdasarkan jumlah kerja mereka. Atas kertas, ia kelihatan adil. Namun pada hakikatnya, ia telah menimbulkan kekecewaan senyap dalam kalangan ribuan rakyat Malaysia yang bergantung pada pekerjaan ini untuk meneruskan kehidupan. Ramai pemandu e-hailing kini berasa seolah-olah mereka sekali lagi diketepikan. Mereka menjalankan perkhidmatan awam…

Sokong kewartawanan kami

PERCUMA

1 bulan

1 Bulan / RM4.99

Sehari hanya RM0.17

Tidak mahu terlepas? Ikuti kami di

 

BERITA BERKAITAN