Taylor’s College, SKPK Kota Kinabalu memperbaharui Bilik Muzik Inklusif pertama di Sabah - Utusan Malaysia

Taylor’s College, SKPK Kota Kinabalu memperbaharui Bilik Muzik Inklusif pertama di Sabah

TAYLOR’S College dan KPM berganding bahu memperkasa pendidikan inklusif melalui Bilik Muzik Inklusif di SK Pendidikan Khas (P) Kota Kinabalu, hasil inisiatif RISE Educator Award 2025
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email
Share on telegram

KOTA KINABALU: Usaha
membangunkan pendidikan inklusif
di Sabah terus diperkukuh apabila
Taylor’s College dan SK Pendidikan
Khas Kota Kinabalu berganding
bahu melancarkan Bilik Muzik
Inklusif yang dinaik taraf, susulan
daripada pengiktirafan RISE
Educator Award 2025.

Pengarah Kampus Taylor’s
College, Josephine Tan berkata,
majlis tersebut bukan sekadar
lawatan, tetapi satu pertemuan
bermakna yang meraikan semangat
seorang pendidik luar biasa
yang telah mengubah persepsi
pendidikan muzik bagi anak-anak
istimewa untuk menjadi lebih
inklusif dan bermakna.

“Kami percaya bahawa setiap
kanak-kanak berhak mendapat
peluang untuk belajar, mengekspresi
diri, dan berkembang maju, tanpa
mengira keupayaan mereka.

“Berpegang pada prinsip ini,
kisah seperti cikgu Stefanus Lucas
benar-benar menyentuh hati kami
dan saya pasti, hati masyarakat juga,
sehingga beliau menerima undian
serta markah yang tinggi dalam RISE
Educator Award yang kami anjurkan
awal tahun ini,” katanya ketika
berucap di Sekolah Kebangsaan
Pendidikan Khas Kota Kinabalu.

Turut hadir, Setiausaha Sulit
Kanan Ketua Menteri Sabah, Yang
Berbahagia Datuk Ceasar Mandela
Malakun.

RISE Educator Award merupakan
pertandingan yang meraikan
pendidik luar biasa yang telah
memberi sumbangan cemerlang
kepada murid-murid mereka, baik
dari segi pendidikan mahupun
kehidupan sosial anak-anak murid.

Tahun ini, pihaknya telah
menerima lebih daripada 1000
pencalonan daripada seluruh
Malaysia.

Malah, ia merupakan sekolah
kedua di Sabah yang menerima
manfaat daripada penajaan RISE
Educator Award, selepas penajaan
bernilai RM10,000 kepada Sekolah
Kebangsaan Bingkor di Keningau
melalui inisiatif Cikgu Dr Velerie
Wheelervon Primus pada tahun
2023.

Sejak menyertai SK Pendidikan
Khas Kota Kinabalu pada tahun
2024, cikgu Stefanus Lucas telah
memperjuangkan muzik sebagai
bahasa universal bagi murid dengan
perbezaan pendengaran dan
pembelajaran.

Bermula dengan aktiviti ringkas secara spontan,program ini kini berkembang
menjadi sebuah kurikulum terancang melibatkan lebih 40 murid, berasaskan rentak, getaran dan pergerakan. Usaha beliau telah membolehkan murid membuat persembahan buat pertama kali serta menerima pengiktirafan
di peringkat antarabangsa,
membuktikan bahawa ekspresi
dan kreativiti mampu berkembang
melangkaui batas pendengaran.

Berkongsi pengalamannya,
Stefanus Lucas berkata,“Ramai
menganggap muzik hanya berkaitan
pendengaran, tetapi bagi murid
saya, muzik adalah tentang rasa,
visual dan ekspresi diri. Ketika
saya mula bertugas, kami tidak
mempunyai bilik muzik, maka saya
mulakan dengan apa sahaja yang
ada untuk memberi mereka cara
baharu berkomunikasi dan membina
keyakinan. Melihat perkembangan
mereka, daripada meneroka rentak
asas kepada tampil yakin di pentas,
adalah pengalaman paling bermakna
buat saya.”

Tajaan RISE Educator Award
bernilai RM50,000 yang diterima
Cikgu Stefanus digunakan untuk
menaik taraf fasiliti pembelajaran,
menganjurkan Bengkel Angklung
serta Bengkel Pengajaran Muzik
Inklusif, dan menghasilkan Buku
Panduan Muzik Pendidikan Khas.
Taylor’s College turut
menyumbangkan satu set projektor
dan sistem pembesar suara untuk
kegunaan murid di bilik muzik
berkenaan.

“Dengan sokongan Taylor’s
College, kini kami mempunyai
Bilik Muzik Inklusif pertama di
Sabah, yang membolehkan kami
memperluas bengkel, latihan
dan bahan pembelajaran. Bilik
ini bukan sekadar kemudahan; ia
mengingatkan kita bahawa tumpuan
harus diberi kepada keupayaan,
bukan kekurangan,” sambung
Stefanus.

Sementara itu, Ketua Penolong
Pengarah Sektor Pendidikan Khas
Jabatan Pendidikan Negeri Sabah,
Mohamad Sufri Salim berkata,
pembangunan pendidikan inklusif
selaras dengan Pelan Strategik
KPM 2024–2030, khususnya teras
meningkatkan akses dan kualiti
pendidikan untuk semua.

“Pada hari ini, kita menyaksikan
inisiatif tersebut melalui RISE
Educator Award yang disusuli
dengan RISE Educator Community
Project anjuran Taylor’s
College. Program ini bukan sahaja
mengiktiraf kecemerlangan guruguru, tetapi turut berperanan
dalam membangunkan ekosistem
pendidikan yang lebih kondusif dan
memberi inspirasi kepada semua
pihak yang terlibat,” katanya.

Beliau menyambut baik
komitmen Taylor’s College yang
menyediakan RM10,000 kepada
setiap finalis RISE Educator Award
bagi penambahbaikan fasiliti sekolah
masing-masing, selain tajaan
RM5,000 kepada pemenang dan
RM50,000 kepada SK Pendidikan
Khas Kota Kinabalu.

Katanya, program seperti ini
memberi impak langsung kepada
pelajar yang berdepan cabaran
kemudahan, akses sumber
pembelajaran serta sokongan emosi.

“Inisiatif seperti ini
mencerminkan nilai kolaborasi
dalam pendidikan yang amat
penting bagi transformasi
pendidikan negara. Sekolah yang
kondusif dan ceria adalah asas untuk
menarik minat pelajar dan membina
semangat belajar yang berterusan,”
katanya. – UTUSAN

Tidak mahu terlepas? Ikuti kami di

 

BERITA BERKAITAN