RHB sedia penangguhan bayaran ansuran kepada mangsa banjir - Utusan Malaysia

RHB sedia penangguhan bayaran ansuran kepada mangsa banjir

SEORANG penduduk, Saiful Mohamad menaiki bot di hadapan sebuah masjid yang dilanda banjir di Kampung Temehel, Yong Peng, Batu Pahat.
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email
Share on telegram

PETALING JAYA: Kumpulan Perbankan RHB menyediakan bantuan kewangan kepada pelanggan individu dan Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS) di seluruh negara yang terjejas oleh banjir baru-baru melalui Program Bantuan Banjirnya.

Menerusi program tersebut, pelanggan individu yang layak boleh memohon penangguhan bayaran ansuran sehingga enam bulan bagi Gadai Janji, Amanah Saham Bumiputera(ASB) Kemudahan Pinjaman / Pembiayaan Berjangka-i, Pinjaman Peribadi/ Pembiayaan-i dan Sewa Beli/-I daripada Mac 2023 hingga Ogos 2023.

Selain itu, RHB menawarkan penepian pembayaran lewat selama tiga bulan caj dan faedah/yuran pengurusan sebenar pada Kad Kredit/-i yang terjejas dari Mac 2023 hingga Mei 2023, serta penepian yuran penggantian kad untuk semua ATM, Kad Debit/-i, dan Kad Kredit/-i.

 Pelanggan PKS yang layak, sebaliknya, boleh memohon penangguhan pembayaran ansuran sehingga hingga enam bulan untuk Sewa Beli/-i, Pinjaman Berjangka / Pembiayaan-i, Faedah/keuntungan Overdraf/-i, Pelbagai Dagangan Pembayaran bil Line/-i dan kemudahan pembiayaan lain yang sedia ada.

RHB juga akan menyediakan bantuan banjir kemudahan pembiayaan untuk pelanggan PKS baharu dan sedia ada sehingga RM700,000 untuk tempoh tujuh tahun pada kadar keutamaan.

Selain daripada Program Bantuan Banjir untuk pelanggan individu dan PKS, RHB Insurance juga menyediakan perkhidmatan tuntutan di bawah Pasukan Tindak Balas Bencana Alamnya yang membolehkan proses kecil yang lebih cepat tuntutan ke atas kedua-dua insurans motor dan kebakaran sehingga RM10,000 untuk kerosakan akibat bencana alam.

Pengarah Urusan Kumpulan dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Kumpulan Perbankan RHB, Mohd. Rashid Mohamad berkata, pihaknya amat bersimpati dengan mereka yang telah terjejas akibat banjir baru-baru ini di seluruh Malaysia.

“Kesejahteraan pelanggan kami tetap menjadi keutamaan kami, dan kami berharap bantuan kami sehingga enam bulan pelepasan bayaran balik dan penepian caj yuran, akan membantu meringankan beban yang dialami mangsa banjir.

“Kami menggesa pelanggan kami yang terjejas akibat banjir untuk menghubungi kami untuk mendapatkan bantuan bantuan yang boleh meringankan beban kewangan mereka,” katanya. – UTUSAN

Tidak mahu terlepas? Ikuti kami di

 

BERITA BERKAITAN

Teruskan membaca

Nikmati akses tanpa had serendah RM9.90 sebulan

Sudah melanggan? Log Masuk untuk membaca berita sepenuhnya.