PETALING JAYA: Kumpulan Allianz Malaysia Berhad (Allianz Malaysia) merekodkan sejumlah RM3.07 bilion dalam Premium Bertulis Kasar (GWP) dalam tempoh enam bulan pertama 2022,
peningkatan 10.4 peratus berbanding RM2.78 bilion yang dicapai dalam tempoh yang sama pada 2021.
Jumlah Aset Kumpulan meningkat sebanyak 6.5 peratus kepada RM23.73 bilion pada Jun 2022 berbanding RM22.29 bilion yang direkodkan tahun lepas.
Keuntungan Sebelum Cukai susut 1.2 peratus kepada RM270.4 juta pada separuh pertama tahun ini, berbanding RM273.7 juta yang dicapai dalam tempoh yang sama pada 2021.
Ketua Pegawai Eksekutif Allianz Malaysia, Sean Wang, berkata: “Allianz Malaysia mencapai keputusan yang berdaya tahan untuk separuh pertama 2022.
“Anak syarikat insurans am dan hayat terus mengatasi prestasi pasaran, mencatat pertumbuhan stabil dalam GWP walaupun dalam keadaan pasaran yang sukar. Walaupun ekonomi Malaysia bersedia untuk meneruskan trajektori menaik, tekanan dari luar boleh mencetuskan persekitaran perniagaan yang mencabar untuk enam bulan akan datang.
“Namun begitu, Kumpulan tetap fokus untuk memastikan perlindungan sosial yang mencukupi untuk kumpulan berpendapatan rendah melalui penawaran produknya di bawah Program Perlindungan Tenang kerajaan serta menggunakan strategi yang membolehkan kami menjangka arah aliran dan memanfaatkan peluang untuk memperoleh pertumbuhan dan terus mengatasi prestasi pasaran.”
Allianz General memperolehi pertumbuhan dua peratusan angka dalam GWP dan hasil pengunderaitan Anak syarikat insurans am Allianz Malaysia; Allianz General Insurance Company (Malaysia)
Berhad (Allianz General) mencatatkan RM1.35 bilion GWP pada separuh pertama 2022, meningkat 13.2 peratus daripada RM1.19 bilion pada 2021.
Keputusan Pengunderaitan meningkat 21.0 peratus kepada RM144.9 juta pada tahun separuh pertama tahun ini daripada RM119.8 juta pada separuh pertama 2021 manakala Keuntungan Sebelum Cukai meningkat 5.4 peratus kepada RM218.9 juta dalam enam bulan pertama 2022 daripada RM207.6 juta pada tahun sebelumnya.
Jumlah Aset meningkat 4.2 peratus kepada RM7.40 bilion pada Jun 2022 daripada RM7.10 bilion pada tahun sebelumnya.
Nisbah Gabungan Allianz General merekodkan peningkatan 86.9 peratus pada separuh pertama 2022 berbanding 88.9 peratus dalam tempoh yang sama pada 2021. Menurut laporan prestasi pasaran ISM Insurance Services Malaysia Berhad (ISM), Allianz General menduduki tempat pertama dalam kalangan industri insurans am, menguasai 13.4 peratus bahagian pasaran pada separuh pertama 2022.
“Berdasarkan momentum yang dijana daripada pembukaan ekonomi Malaysia pada September tahun lepas, Allianz General terus memanfaatkan permintaan kukuh dalam jualan kereta, dengan bukti jualan sebanyak 331,386-unit pada separuh pertama 2022, disokong oleh jualan kerajaan dan pengecualian cukai perkhidmatan (SST) sehingga 30 Jun tahun ini.
“Allianz General mencatatkan premium yang lebih tinggi untuk insurans motor walaupun tuntutan motor telah kembali kepada nombor pra-pandemik manakala keuntungan sebelum cukai yang lebih tinggi didorong terutamanya oleh peningkatan dalam keuntungan pengunderaitan dan perbelanjaan pengurusan yang lebih rendah.
“Tumpuan kami dalam beberapa bulan akan datang adalah untuk mengembangkan keupayaan pengedaran kami, memacu usaha kecemerlangan teknikal dan meningkatkan pengalaman pelanggan melalui kecemerlangan perkhidmatan dalam semua bidang termasuk bantuan kemalangan motor Allianz Road Rangers kami di seluruh negara,” kata Sean, yang juga Ketua Pegawai Eksekutif Allianz General. – UTUSAN