Kadangkala ramai yang terkeliru apabila menerima panggilan telefon daripada pihak tertentu terutama ejen insurans, unit amanah, wakil bank atau penjual barangan rumah yang mahu menjual perkhidmatan atau barangan mereka.
Ketika ejen tersebut bersungguh-sungguh memperkenalkan diri dan produk mereka, penerima panggilan pula mungkin berasa cuak dengan kes-kes penipuan yang berlaku dalam talian.
Bosan menerima panggilan sebegitu, mereka biasanya akan menjawab “Saya dah ada” atau “Saya tak minat” sebelum menghentikan perbualan.
Malah berlaku juga belum sempat ejen pemasaran berkenaan memperkenalkan barangan mereka, penerima panggilan terus menjawab “Saya tak nak. Saya dah ada” dan terus menghentikan perbualan walaupun tidak tahu apa yang mahu dijual. Semuanya kerana bimbang menjadi mangsa penipuan.
Bukan satu rahsia dalam kalangan ejen insurans atau unit amanah yang sememangnya tercari-cari nombor telefon orang ramai untuk mereka hubungi bagi menjual produk berkaitan.
Malah yang lebih berani sanggup mencari pihak tertentu yang mungkin boleh menjual senarai nombor telefon yang ada pada mereka.
Itu baru peringkat pemain kecil dalam industri insurans atau unit amanah, cuba bayangkan mereka yang terlibat dengan sindiket penipuan antarabangsa dan mampu mengaut keuntungan berjuta ringgit.
Yayasan Digital Malaysia (YDM), sebuah pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang terlibat dalam melahirkan masyarakat digital mendedahkan terdapat data rakyat negara ini daripada pelbagai organisasi kerajaan dan swasta dikesan dilelong secara pukal di laman web gelap dengan harga serendah RM4,400.
Data-data yang ‘dilelong’ mempunyai maklumat penuh peribadi setiap individu seperti nama, nombor kad pengenalan, alamat, tarikh lahir, jantina, bangsa, agama, nombor telefon dan gambar.
Semuanya di hujung jari dan kesannya ramai yang menerima panggilan daripada pemanggil mencurigakan menawarkan barang dan perkhidmatan yang tidak pernah diminta. Ada juga pemanggil yang ‘berhati mulia’ menawarkan hadiah, wang tunai dan memberitahu kad kredit si polan telah digunakan oleh pihak lain.
Pemanggil terlibat tidak mengharapkan semua yang dihubungi akan tertipu dengan muslihat mereka tetapi kalau dapat satu atau dua mangsa, kadangkala amat berbaloi.
YDM mendapati kelemahan tadbir urus keselamatan siber dan kurang pengetahuan dalam bidang teknologi informasi (IT) organisasi yang mengumpul data menyebabkan berlakunya kebocoran data-data itu.
Mahu atau tidak perkara itu perlu diselesaikan segera kerana sindiket penipuan terlibat sanggup melakukan apa sahaja untuk mendapatkan data orang ramai dan wujud pula pihak yang dipanggil “Harapkan pegar, pegar makan padi”.
Nizam Abdul Hamid ialah Pengarang Berita Utusan Malaysia
Laman web ini akan menyimpan dan menggunakan data cookies anda bagi meningkatkan pengalaman sepanjang berada di laman web kami. SETUJU
Privacy & Cookies Policy
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
“Saya dah ada, saya tak minat”
Kadangkala ramai yang terkeliru apabila menerima panggilan telefon daripada pihak tertentu terutama ejen insurans, unit amanah, wakil bank atau penjual barangan rumah yang mahu menjual perkhidmatan atau barangan mereka.
Ketika ejen tersebut bersungguh-sungguh memperkenalkan diri dan produk mereka, penerima panggilan pula mungkin berasa cuak dengan kes-kes penipuan yang berlaku dalam talian.
Bosan menerima panggilan sebegitu, mereka biasanya akan menjawab “Saya dah ada” atau “Saya tak minat” sebelum menghentikan perbualan.
Malah berlaku juga belum sempat ejen pemasaran berkenaan memperkenalkan barangan mereka, penerima panggilan terus menjawab “Saya tak nak. Saya dah ada” dan terus menghentikan perbualan walaupun tidak tahu apa yang mahu dijual. Semuanya kerana bimbang menjadi mangsa penipuan.
Bukan satu rahsia dalam kalangan ejen insurans atau unit amanah yang sememangnya tercari-cari nombor telefon orang ramai untuk mereka hubungi bagi menjual produk berkaitan.
Malah yang lebih berani sanggup mencari pihak tertentu yang mungkin boleh menjual senarai nombor telefon yang ada pada mereka.
Itu baru peringkat pemain kecil dalam industri insurans atau unit amanah, cuba bayangkan mereka yang terlibat dengan sindiket penipuan antarabangsa dan mampu mengaut keuntungan berjuta ringgit.
Yayasan Digital Malaysia (YDM), sebuah pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang terlibat dalam melahirkan masyarakat digital mendedahkan terdapat data rakyat negara ini daripada pelbagai organisasi kerajaan dan swasta dikesan dilelong secara pukal di laman web gelap dengan harga serendah RM4,400.
Data-data yang ‘dilelong’ mempunyai maklumat penuh peribadi setiap individu seperti nama, nombor kad pengenalan, alamat, tarikh lahir, jantina, bangsa, agama, nombor telefon dan gambar.
Semuanya di hujung jari dan kesannya ramai yang menerima panggilan daripada pemanggil mencurigakan menawarkan barang dan perkhidmatan yang tidak pernah diminta. Ada juga pemanggil yang ‘berhati mulia’ menawarkan hadiah, wang tunai dan memberitahu kad kredit si polan telah digunakan oleh pihak lain.
Pemanggil terlibat tidak mengharapkan semua yang dihubungi akan tertipu dengan muslihat mereka tetapi kalau dapat satu atau dua mangsa, kadangkala amat berbaloi.
YDM mendapati kelemahan tadbir urus keselamatan siber dan kurang pengetahuan dalam bidang teknologi informasi (IT) organisasi yang mengumpul data menyebabkan berlakunya kebocoran data-data itu.
Mahu atau tidak perkara itu perlu diselesaikan segera kerana sindiket penipuan terlibat sanggup melakukan apa sahaja untuk mendapatkan data orang ramai dan wujud pula pihak yang dipanggil “Harapkan pegar, pegar makan padi”.
Nizam Abdul Hamid ialah Pengarang Berita Utusan Malaysia
Media Mulia TV
Copyright © 2025 Media Mulia Sdn Bhd 201801030285 (1292311-H). All Rights Reserved