DULU melihat kanak-kanak bekerja membantu ibu bapa mengutip susu getah atau membajak sawah padi di kampung pada cuti panjang sekolah dan hujung minggu adalah lumrah.
Tiada sesiapa pun yang membantah ketika itu kerana ia dianggap sebahagian tuntutan kehidupan. Namun, jika sekarang seorang kanak-kanak membantu ibunya walau menjual nasi lemak sekalipun menyalahi undang-undang kerana dianggap mengeksploitasi golongan itu.
Di Malaysia, kanak-kanak didefinisikan sebagai seseorang yang di bawah umur 18 tahun seperti yang termaktub dalam Akta Kanak-Kanak 2001.
Dasar Perlindungan Kanak-kanak Negara antaranya menggariskan perkataan eksploitasi yang merujuk kepada penggunaan kanak-kanak dalam aktiviti yang membolehkan pihak lain mendapat faedah dari segi kewangan, seksual, politik serta kepentingan lain yang boleh mengancam kesejahteraan fizikal dan psikologikal mahupun kelangsungan hidup kanak-kanak.
Apakah definisi ini terikat kepada istilah membantu keluarga mencari pendapatan dibaca sebagai mengeksploitasi mereka? Kecelaruan ini perlu dirungkai bagi mencari pentakrifan sempadan yang membolehkan atau sebaliknya. Menjadi kesalahan atau tidak?
Malaysia mempunyai tiga akta berkaitan kanak-kanak dan pekerjaan yang membolehkan kanak-kanak seusia 15 tahun bekerja.
Akta Pendidikan 1996, Akta Pekerja 1955 dan Akta Kanak-Kanak dan Orang Muda (Pekerjaan 1966 membenarkan golongan itu bekerja pada usia terlalu muda sekali gus menyekat mereka daripada mendapat pendidikan lebih tinggi yang sebenarnya menjamin masa depan.
Akta Pendidikan 1996 hanya mewajibkan kanak-kanak belajar sehingga sekolah rendah manakala Akta Pekerja 1955 dan Akta Kanak-Kanak dan Orang Muda (Pekerjaan) 1955 pula menetapkan had usia boleh bekerja seawal 15 tahun.
Walaupun tiada data rasmi tentang kanak-kanak di bawah usia 15 tahun yang bekerja tetapi mengikut Laporan Survei Tenaga Buruh Malaysia 2021 oleh Jabatan Perangkaan Malaysia, terdapat 717,600 remaja berusia antara 15-19 tahun yang bekerja.
Malah, kaji selidik Jabatan Perangkaan turut mendapati kira-kira 390,000 atau 72.1 peratus lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) tidak mahu menyambung pelajaran, sebaliknya memilih memasuki pasaran kerja. Selebihnya seramai 170,000 sahaja meneruskan pengajian.
Selain faktor kemiskinan, mereka memasuki pasaran kerja kerana tidak mahu melepaskan peluang mencari pekerjaan menerusi platform gig, terpengaruh menjadi pempengaruh di media sosial dan beranggapan belajar tinggi bukan jaminan mendapat pekerjaan lebih baik.
Oleh sebab itu pertindihan akta yang melindungi kanak-kanak dan membenarkan mereka bekerja seawal usia 15 tahun agak mengelirukan apabila bertembung dengan akta 2001.
Seperti yang dilontarkan Pensyarah Fakulti Undang-undang Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof. Datuk Dr. Noor Aziah Mohd. Awal, undang-undang yang sedia ada tidak relevan dengan perkembangan semasa kerana tidak boleh mentakrifkan sempadan penglibatan kanak-kanak sebagai pempengaruh.
Justeru, fungsi akta dan melihat kesesuaiannya penting selaras dengan Konvensyen Mengenai Kanak-Kanak (CRC) dan Akta Kanak-Kanak 2001 yang menekankan prinsip perlindungan demi kepentingan terbaik golongan berkenaan.
Mungkin sudah tiba masanya kerajaan mewujudkan Pelan Tindakan Kebangsaan mengenai buruh kanak-kanak bagi memastikan mereka tidak tercicir dalam arus pendidikan negara dan mengelak negara dibebani lambakan generasi tidak berkualiti.
Meor Harman Meor Shakri ialah Pengarang Berita Utusan Malaysia
Laman web ini akan menyimpan dan menggunakan data cookies anda bagi meningkatkan pengalaman sepanjang berada di laman web kami. SETUJU
Privacy & Cookies Policy
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
Buruh kanak-kanak, dilema akta lapuk
DULU melihat kanak-kanak bekerja membantu ibu bapa mengutip susu getah atau membajak sawah padi di kampung pada cuti panjang sekolah dan hujung minggu adalah lumrah.
Tiada sesiapa pun yang membantah ketika itu kerana ia dianggap sebahagian tuntutan kehidupan. Namun, jika sekarang seorang kanak-kanak membantu ibunya walau menjual nasi lemak sekalipun menyalahi undang-undang kerana dianggap mengeksploitasi golongan itu.
Di Malaysia, kanak-kanak didefinisikan sebagai seseorang yang di bawah umur 18 tahun seperti yang termaktub dalam Akta Kanak-Kanak 2001.
Dasar Perlindungan Kanak-kanak Negara antaranya menggariskan perkataan eksploitasi yang merujuk kepada penggunaan kanak-kanak dalam aktiviti yang membolehkan pihak lain mendapat faedah dari segi kewangan, seksual, politik serta kepentingan lain yang boleh mengancam kesejahteraan fizikal dan psikologikal mahupun kelangsungan hidup kanak-kanak.
Apakah definisi ini terikat kepada istilah membantu keluarga mencari pendapatan dibaca sebagai mengeksploitasi mereka? Kecelaruan ini perlu dirungkai bagi mencari pentakrifan sempadan yang membolehkan atau sebaliknya. Menjadi kesalahan atau tidak?
Malaysia mempunyai tiga akta berkaitan kanak-kanak dan pekerjaan yang membolehkan kanak-kanak seusia 15 tahun bekerja.
Akta Pendidikan 1996, Akta Pekerja 1955 dan Akta Kanak-Kanak dan Orang Muda (Pekerjaan 1966 membenarkan golongan itu bekerja pada usia terlalu muda sekali gus menyekat mereka daripada mendapat pendidikan lebih tinggi yang sebenarnya menjamin masa depan.
Akta Pendidikan 1996 hanya mewajibkan kanak-kanak belajar sehingga sekolah rendah manakala Akta Pekerja 1955 dan Akta Kanak-Kanak dan Orang Muda (Pekerjaan) 1955 pula menetapkan had usia boleh bekerja seawal 15 tahun.
Walaupun tiada data rasmi tentang kanak-kanak di bawah usia 15 tahun yang bekerja tetapi mengikut Laporan Survei Tenaga Buruh Malaysia 2021 oleh Jabatan Perangkaan Malaysia, terdapat 717,600 remaja berusia antara 15-19 tahun yang bekerja.
Malah, kaji selidik Jabatan Perangkaan turut mendapati kira-kira 390,000 atau 72.1 peratus lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) tidak mahu menyambung pelajaran, sebaliknya memilih memasuki pasaran kerja. Selebihnya seramai 170,000 sahaja meneruskan pengajian.
Selain faktor kemiskinan, mereka memasuki pasaran kerja kerana tidak mahu melepaskan peluang mencari pekerjaan menerusi platform gig, terpengaruh menjadi pempengaruh di media sosial dan beranggapan belajar tinggi bukan jaminan mendapat pekerjaan lebih baik.
Oleh sebab itu pertindihan akta yang melindungi kanak-kanak dan membenarkan mereka bekerja seawal usia 15 tahun agak mengelirukan apabila bertembung dengan akta 2001.
Seperti yang dilontarkan Pensyarah Fakulti Undang-undang Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof. Datuk Dr. Noor Aziah Mohd. Awal, undang-undang yang sedia ada tidak relevan dengan perkembangan semasa kerana tidak boleh mentakrifkan sempadan penglibatan kanak-kanak sebagai pempengaruh.
Justeru, fungsi akta dan melihat kesesuaiannya penting selaras dengan Konvensyen Mengenai Kanak-Kanak (CRC) dan Akta Kanak-Kanak 2001 yang menekankan prinsip perlindungan demi kepentingan terbaik golongan berkenaan.
Mungkin sudah tiba masanya kerajaan mewujudkan Pelan Tindakan Kebangsaan mengenai buruh kanak-kanak bagi memastikan mereka tidak tercicir dalam arus pendidikan negara dan mengelak negara dibebani lambakan generasi tidak berkualiti.
Meor Harman Meor Shakri ialah Pengarang Berita Utusan Malaysia
Media Mulia TV
Copyright © 2025 Media Mulia Sdn Bhd 201801030285 (1292311-H). All Rights Reserved