Presiden Pertubuhan Usahawan Agro Malaysia, Datuk Seri G. Gnanaraja, berkata Jepun menyasarkan kemasukan lebih 40 juta pelancong sempena penganjuran Sukan Olimpik, dengan sebahagian daripadanya terdiri daripada pelancong beragama Islam.

Justeru, dalam satu kenya­taan pada Khamis, beliau menggesa usahawan tempatan memasuki pasaran halal Jepun secara agresif, khususnya segmen makanan dan minuman.

“Permintaan bertambah ketika Jepun membuat persediaan kemasukan pelancong luar yang dijangka meningkat tahun ini sehingga Sukan Olim­pik nanti.

“Jepun yang memberi tumpuan untuk melonjakkan ang­ka kemasukan pelancong ke negara itu, menyasarkan untuk memanfaatkan Sukan Olimpik Musim Panas 2020 bagi menarik sejuta pelancong beragama Islam setahun,” katanya.

Gnanaraja berkata, Malaysia mempunyai ramai usahawan yang mengusahakan produk halal yang dilihat bersesuaian untuk tujuan eks­port, sejajar dengan usaha untuk memastikan produk halal dari negara ini mendapat pasaran meluas di Jepun menjelang sukan berkenaan.

Dalam pada itu, beliau meminta semua usahawan agar memastikan produk yang mereka hasilkan mampu memenuhi kriteria untuk dieks­port ke luar negara.

“Sekiranya kita mahu me­nem­busi pasaran antarabangsa, usahawan perlu melihat kembali produk mereka dan melakukan perubahan, termasuk kualiti produk, pembungkusan dan maklumat nutrisi.

“Syarikat Malaysia perlu memastikan bahawa produk mereka memenuhi keperluan persijilan dan piawaian yang ditetapkan bagi memasarkan produk halal mereka di negara itu,” katanya.

Malaysia mengeksport pro­duk halal bernilai RM42.2 bi­lion pada 2016, peningkatan 7.1 peratus daripada 39.4 bi­lion pada tahun sebelumnya.

Jepun ialah destinasi eks­port halal keempat terbesar negara pada 2016, bernilai RM2.67 bilion, peningkatan 20.8 peratus berbanding RM2.21 bilion pada 2015.

Pada 2017, Jepun ialah rakan dagangan keempat terbesar selepas China, Singapura dan Amerika Syarikat (AS), dengan nilai dagangan sebanyak RM138.5 bilion. – BERNAMA