VERSI : Mobile | Akhbar Digital
23 April 2014 / 23 Jamadil Akhir 1435  
  Carian Arkib
HIBURAN

ARKIB : 09/07/2012

Sharifah Sofea pun bertudung

DULU dan sekarang... Sharifah Sofea semakin manis bertudung.

Akhir-akhir ini banyak artis wanita nekad memilih imej bertudung, penampilan lebih muslimah, sopan santun menjaga tingkah. Ia satu perkembangan yang baik dan memperlihatkan yang artis muda kita punya pendirian yang bijaksana.

Hits mendapat tahu, seorang lagi pelakon yang berhijrah dengan bertudung ialah Sharifah Sofea.

Hmmm, memang mengejutkan sebab sebelum ini Sharifah Sofea adalah antara artis anak kacukan Inggeris yang boleh tahan juga daring dalam berpakaian. Dulu pun pernah ada isu gambar dia memegang dan berpeluk sakan dengan anjing peliharaan jiran sebelah rumahnya.

Tetapi itu dululah, sekarang dia sudah memilih untuk bertudung, itu menunjukkan perkembangan ke arah positif sangat. Hal bertudung itu dikongsi Sofea dalam Twitternya juga. Sofea memberitahu dia dalam usaha untuk memadamkan gambar-gambar aksi tanpa tudung dalam beberapa laman sosialnya sebelum ini.

Kami harap ia dilakukan dengan ikhlas dan datang daripada hati. Sebenarnya bila artis wanita mula menitik beratkan soal menutup aurat, ia menunjukkan industri hiburan kita semakin terbuka menerima kehadiran mereka. Bertudung ke tidak, tak jadi hal selagi bakat masih hebat.

Cuma apa yang kami tak berapa gemar bila sebahagian artis kita yang baru berhijrah macam hendak menunjuk-nunjuk sangat kepandaian dan kehebatan mereka. Baru seminggu bertudung litup sudah boleh tarbiah dan cakap sesuka hati kepada orang lain sebagai tidak elok, berdosa dan sebagainya.

Sibuk nak kritik orang tu tak betul, orang ni salah, sedang diri sendiri belajar ilmu agama belum habis lagi. Belum lagi yang digunakan oleh pihak-pihak tertentu untuk agenda politik dan peribadi mereka, sangat kasihan.

Ilmu baru secupak, lagak mengalahkan ulamak besar, itu tak kena, ini tak kena. Mula lah kata orang tu berdosa, orang ni berdosa, diri sendiri saja yang betul. Kepada artis yang baru berhijrah tu, baguslah, bukan kami tak sokong.

Tapi kami jadi menyampah pula, bila tengok mereka melebih-lebih, lebih sudu pula dari kuah. Memanglah, kalau sampai boleh menilai siapa akan masuk syurga, siapa ke neraka, bukan ke itu kes berat?

Bertudung, bertudung juga tetapi amalan dan ajaran yang lain perlu dititik beratkan juga. Yang penting, bersihkan hati terlebih dahulu, pastikan matlamat dan landasan betul.

Tapi kami tak kata kat Sofea tau. Kami tahu, Sofea ni orang yang macam mana dan percaya dia tak sesuka hati menilai orang lain buruk, walaupun selepas dia bertudung litup.

Utusan Online on Facebook
Waktu Solat Kuala Lumpur
 
Subuh 5:48
Zohor 1:14
Asar 4:29
Maghrib 7:20
Isyak 8:31
 
 



IKLAN@UTUSAN



BANCIAN ONLINE
IKLAN@UTUSAN

MENARIK
Ruang iklan percuma hartanah, produk
Promosikan perniagaan anda kepada dunia.
Jom langgan akhbar Utusan Malaysia
Dapatkan terus akhbar dengan cara mudah.
Aduan sukar dapat naskhah akhbar
Beritahu kami jika akhbar tiada di tempat anda.
Gambar kahwin Album Raja Sehari
Abadikan kenangan indah anda di dada akhbar.
Mari baca Utusan Melayu Mingguan
Kekalkan tradisi, pelajari tulisan jawi.
SMS News Alert Utusan Malaysia
Dapatkan berita terkini di telefon bimbit anda.