VERSI : Mobile | Akhbar Digital
21 Ogos 2014 / 25 Syawal 1435  
  Carian Arkib
KORPORAT

ARKIB : 08/01/2010

F&N sedia RM100j belanja modal

SUBANG JAYA 7 Jan. - Optimis dengan jangkaan pertumbuhan perniagaan tahun ini, Fraser & Neave Holdings Bhd. (F&N) telah memperuntukkan perbelanjaan modal kira-kira RM100 juta untuk operasi syarikat dan pengeluaran produknya.

Perbelanjaan itu termasuk perancangan memperluaskan barisan pengeluaran produk baru dengan kos RM40 juta di kilang pengeluarannya di Shah Alam dekat sini.

Ketua Pegawai Eksekutifnya, Tan Ang Meng berkata, sebelum ini, pihaknya memperuntukkan RM70 juta hingga RM80 juta untuk modal perbelanjaan syarikat setiap tahun.

Katanya, pada tahun ini, terdapat peningkatan perbelanjaan syarikat berikutan terdapat trend pasaran yang meningkat dan permintaan produk yang tinggi.

''Kami turut merancang mengeluarkan sebanyak 50 produk minuman baru dengan memberi penumpuan produk kurang gula dan perasa baru kepada pelanggan dalam tempoh 24 bulan akan datang,'' katanya.

Beliau berkata demikian selepas menghadiri majlis pelancaran dua identiti korporat baru bahagian minuman F&N iaitu F&N Beverages Marketing Sdn. Bhd. dan F&N Beverages Manufacturing Sdn. Bhd.

Identiti korporat baru itu itu dilancarkan oleh Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Penggunaan dan Koperasi (KPDNKK), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.

Bahagian minuman ringan F&N menyumbang lebih 35 peratus kepada pendapatan kumpulan iaitu sebanyak RM3.74 bilion pada tahun kewangan yang berakhir 30 September tahun lalu dengan peningkatan RM1.3 bilion.

Ketika ditanya tempoh siap barisan baru pengeluaran di kilang Shah Alam di sini, Ang Meng berkata, pihaknya ingin memastikan perancangan itu siap sebelum sambutan Hari Raya Aidilfitri tahun ini.

Mengenai langkah syarikat yang memberi tumpuan produk kurang gula, Ang Meng berkata, pihaknya melihat masyarakat Malaysia semakin memilih untuk mengamalkan kehidupan sihat dengan mengurangkan gula dalam makanan dan minuman.

Beliau menambah, pihaknya merancang memperkenalkan banyak produk kurang gula pada masa akan datang.

''Kami sentiasa memberi penekanan untuk mengeluarkan produk kurang gula di pasaran tempatan,'' ujarnya.

Ditanya tentang sasaran pasaran baru F&N, Ang Meng berkata, pihaknya mengutamakan pasaran tempatan berikutan sambutan dan permintaan yang menggalakkan.

Jelasnya, pihaknya mesti memberi tumpuan pasaran di negara sendiri kerana F&N sudah bertapak sejak tahun 1883 di negara ini. Selain Malaysia, F&N turut menjalankan operasi di Thailand, China dan Vietnam.

Kongsi Konten di :

Waktu Solat Kuala Lumpur
 
Subuh 5:53
Zohor 1:19
Asar 4:33
Maghrib 7:25
Isyak 8:35

 

Dengar SuriaFM
Radio SuriaFM Menceriakan Duniamu
PRK Bukit Gelugor
Utusan Live di PRK Parlimen Bukit Gelugor
PRK Teluk Intan
Utusan Live di PRK Parlimen Teluk Intan
Riuh Rio Brazil 2014
Laman web mikro bola sepak Piala Dunia 2014
Tragedi Pesawat MH370
Utusan Live lapor kehilangan pesawat MH370
KE7B Greenland 2014
Laporan Ekspedisi KE7B Greenland Malaysia 2014


IKLAN@UTUSAN

IKLAN@UTUSAN
ePlayer Sukan


MENARIK
Ruang iklan percuma hartanah, produk
Promosikan perniagaan anda kepada dunia.
Jom langgan akhbar Utusan Malaysia
Dapatkan terus akhbar dengan cara mudah.
Aduan sukar dapat naskhah akhbar
Beritahu kami jika akhbar tiada di tempat anda.
Gambar kahwin Album Raja Sehari
Abadikan kenangan indah anda di dada akhbar.
Mari baca Utusan Melayu Mingguan
Kekalkan tradisi, pelajari tulisan jawi.
SMS News Alert Utusan Malaysia
Dapatkan berita terkini di telefon bimbit anda.