VERSI : Mobile | Akhbar Digital
20 April 2014 / 20 Jamadil Akhir 1435  
  Carian Arkib
KELUARGA

ARKIB : 06/04/2008

DI CELAH CELAH KEHIDUPAN

Isteri tak tamak, suami tak bijak
ISU poligami memang panas. Walaupun sudah sebulan pelbagai pandangan diberikan, namum masih ramai mahu menceritakan pengalaman pahit mereka supaya gadis-gadis yang ingin menjadi isteri kedua dan seterusnya lebih berhati-hati.

Ingatan turut diberikan kepada ayah juga suami bahawa berkahwin lebih dari satu membawa banyak masalah kerana melibatkan banyak hati yang sengsara kerananya, bukan setakat isteri, tetapi masa depan anak-anak perlu diutamakan.

Puan Siti dalam e-melnya berkata, kalau diteliti dan ditanya kepada kebanyakan kaum wanita, mereka tidak menentang poligami, tetapi isu yang lebih besar yang perlu diberikan perhatian ialah nasib anak-

anak yang ibu mereka dipoligamikan.

‘‘Sebagai ketua keluarga dan ayah, mereka mestilah berpandangan jauh, mesti tahu apa yang patut dilakukan jika mahu berpoligami, dan risikonya. Mereka mesti memikirkan, poligami bertujuan lain untuk membela kaum wanita khususnya balu di samping meneruskan kebajikan dan tanggungjawabnya kepada keluarga.

‘‘Sebagai suami, mereka mesti bertanggungjawab pada isteri-isterinya, menghormati dan melindungi mereka dan paling utama besarkan anak-anak menjadi manusia berguna kepada bangsa, agama dan negara, bukan untuk keseronokan diri.

‘‘Tetapi sayang sekali kebanyakan kes poligami berlaku sebaliknya, poligami menjadi masalah sosial pula menyimpang terus dari natijah asalnya. Malah menjadi punca anak-

anak terbiar, jadi mat rempit, menghisap dadah, seks bebas, rosak akhlak. Inilah yang amat ditakuti oleh ramai kaum wanita dan membantah suami mereka berpoligami.

‘‘Semasa saya belajar di luar negara dahulu dan setelah bekerja beberapa tahun di sana, saya bergaul dengan ramai orang bukan Islam, mereka memberi komen negatif tentang poligami terutama bila bercakap tentang masalah anak-anak mangsa poligami. Ini amat memalukan. Puncanya mereka nak kahwin ikut sunah nabi, tetapi tak ikut cara nabi kita lakukan,’’ kata Siti.

Anita dalam e-melnya pula menyorot kisah minggu lalu berjudul ‘Poligami manisnya cuma 1, masalahnya 9,’ katanya, tindakan Zul suami Azimah seperti orang terencat akal, kerana dia gemar memukul anak-anak tanpa memikirkan keselamatan mereka, apa yang dilakukan semua mengikut perasaan marah apabila kehendaknya terlarang.

‘‘Saya tak dapat bayangkan ada ayah yang amat kejam. Sedarkah dia tindakannya itu akan diwarisi oleh anaknya? Namun sikap Azimah sungguh terpuji. Inilah nasib wanita ketika dijaga ibu dan ayah dia ditatang seperti minyak yang penuh, apabila amanah berpindah tangan kepada suami, hidupnya bertukar corak. Inilah antara episod ngeri yang ditakuti oleh kebanyakan wanita. Bahagia yang diharap derita yang datang.

‘‘Saya berharap rumah tangga yang bakal saya bina tidak lama lagi, jauh dari musibah ini. Kerana alam bercinta berbeza dengan keadaan setelah berkahwin. Namun ruangan DCCK ini banyak membantu saya membuka minda dalam menghadapi kehidupan mendatang,’’ itu harapan tinggi Anita dan beliau mendoakan agar Azimah melindungi anak-anaknya.

Sementara itu minggu ini saya paparkan pengalaman pahit Puan Masriani yang dihambat derita apabila suaminya sering bercinta dan ingin berpoligami. Untuk mengetahui lebih lanjut ikuti kisah beliau melalui e-mel yang dihantarkannya.

‘‘Saya ibu kepada lima orang anak. Sudah berkahwin lebih 13 tahun. Tujuan saya menulis ini kerana ingin melahirkan rasa kecewa dan sakit hati apabila membaca DCCK cerita Lina yang mendakwa ramai isteri tamak tak benarkan suami kahwin lagi. Lina harus sedar hanya isteri yang faham perangai sebenar suami mereka, ibunya sendiri apa lagi wanita lain tidak tahu siapa lelaki itu hanya setelah dia berkahwin.

‘‘Masa bercinta memanglah kentut pun tak berbunyi, semua simpan, tapi lepas kahwin kentut pun dia main lepas ikut suka. Waktu itu semua perangai dan tabiatnya yang sebenar akan keluar, kita boleh lihat siapa suami kita luar dalam, gelojohnya hinggakan suaranya yang tak keluar waktu bercinta, kita boleh dengar sebatu ketika menjerit. Inilah hakikat yang ramai gadis yang gilakan suami orang tak tahu.

‘‘Saya sukakan suami saya Osman atas dasar cinta tetapi saya tak pasti suami saya meminang saya atas dasar apa, adakah kerana terpaksa atau cinta juga, kerana sejak berkahwin suami saya tak habis-habis gila bercinta. Saya betul-betul tak faham apa lagi yang dia tak puas hati. Nak anak, dah ada lima. Nak anak lelaki atau perempuan semua ada, nak kata tak layan nafsu seksnya, saya tak pernah membantah bila-bila aja.

‘‘Nak makan minum semua terhidang atas meja. Cakap aja nak makan apa semua saya masak ikut selera dia. Saya pun kerja juga, tapi tak kisah penat atau sakit, saya tetap akan layan suami dengan sebaik mungkin. Semua wanita mahu jadi isteri solehah dan ikhlas. Tapi kalau dah cuba buat yang terbaik pun dia tetap dengan perangai lama, isteri mana tak sakit hati, jiwa dan raga.

“Sejak mengandung anak pertama dia masih berhubungan dengan makwe lama, berjanji nak kahwin lagi. Bila makwenya tahu dia dah kawin, makwe dia cabut. Ketika saya mengandung anak kedua dia bercinta sakan lagi dengan makwe baru pula.

‘‘Cakap ke mana dia tak bawa makwenya makan angin. Ke utara, ke selatan, ke laut dan daratan semua dia redah. Tak puas berjalan berasmara dana dan bercengkerama pula dalam kereta. Kerana kita sedang hamil semuanya kita terpaksa telan, barulah kita tahu inilah perangai suami. Waktu bercinta jangan nasihat, semua dia tolak tepi. Baru kita nak mula cakap dia dah jerkah, terus jalan tinggalkan kita.

‘‘Ketika mengandungkan anak ketiga dan keempat saja saya lihat dia nampak baik sikit. Sebab jarang keluar malam, entahlah kalau dia bercinta di pejabat aja tak tahulah pula. Itu pun cuma tiga tahun dia nampak baik. Ketika saya dalam pantang anak kelima dia buat hal lagi, bercinta dengan tutor dia masa belajar di Bangi dulu.

‘‘Ini lagi pelik bin ajaib saya fikirkan kalau orang jadi kaunselor tentang psikologi tentulah sebanyak sedikit dia boleh nasihatkan orang, mana yang baik dan mana yang buruk. Bukan dia sendiri turut campur tangan dan buat hal dengan suami orang sampai hancurkan rumah tangga orang. Ini betul ke?

‘‘Biasanya orang yang ambil course psikologi dan kaunseling, boleh bantu selesaikan masalah orang. Tapi tutor suami saya ni jadi penambah masalah. Dia gila sakan bercinta dengan Osman, walaupun dia tahu Osman ini suami orang dan ada lima anak. Osman pula, bila pantunnya bersahut, mulalah tak sedar diri, sebab bercinta ini sudah jadi darah dagingnya sejak kami mula kahwin.

‘‘Mula-mula si Osman hantar SMS kononnya sebagai anak murid dia nak tanya itu ini kepada tutornya. Jawab sekali, Osman tanya lagi, si tutor jawab. Kalau mulanya soalan pendek, melarat soalan panjang, dan tepuk tangan pun berbunyi.

‘‘Mulalah Osman jadi macam bebudak buat soalan bodoh, macam mula bercinta, ‘dah makan ke belum?’ ‘tengah buat apa tu? ‘tengah hari tadi makan dengan siapa? lauk apa? Makan kat mana? sedap ke?’ Yang si tutor tu pun melayan bukan main syok maklum umur dah lanjut tak ada pakwa agaknya dan mungkin sebelum ini tak ada orang nak hantar SMS dengan dia kut, bila dapat SMS mulalah jadi tak tentu hala.

‘‘Dan kalau dia tak layan tentu Osman tak berani nak cuba nasib. Lagipun kalau dia jujur dan kenal Osman dah kahwin tentu dia tak layan. Dan tentu kisah cinta mereka tak berpanjangan. Ini dia pun sama naik miang, suami kita dah tentu sememangnya miang bertambah-tambahlah miang rebungnya.

‘‘Terjaga pukul 2 atau 3 pagi Osman hantar SMS juga. Mulalah tanya soalan bodoh ‘Tidur dengan sapa? ‘Tak sejuk ke, I boleh temankan?’ ‘Tak kesiankan I ke?’ Si kaunselor tu jadi tak sedar diri, tak fikir ke suami orang ni ada isteri nak dilayan, ada anak nak jaga? Dia balas SMS juga. Nama aja belajar tinggi-tinggi tapi tak guna otak.

‘‘Orang lelaki bila menggoda biasalah kalau SMS guna ayat alim-alim kucing ‘jangan lupa solat sebelum tidur’ ‘Nak tidur baca ayat itu ayat ini.’ Padahal dia sendiri solat seminggu sekali, hari Jumaat aja. Kadang-kadang tu kalau azan kat tv dia tukar channel lain, tak mahu dengar azan, apa lagi nak dengar ceramah agama, mengaji ke dia tak minat. Tapi kalau bab nasihat kat kekasih kalah ustaz Hassan Din.

‘‘Kadang tu saya nasihatkan kat dia jangan hanya nasihatkan orang solat, sendiri solat pun tak penuh. Kadang tu seminggu sekali pun susah. Dia marahkan saya, suruh saya jaga kubur sendiri. Agaknya bila si kaunselor tu dapat nasihat Osman kalahkan ustaz Hassan Din mulalah fikirkan Osman ni teramatlah alimnya. Mulalah tergila-gilakan dia konon dialah lelaki yang boleh membimbingnya dunia akhirat. Mulalah bangga dapat kekasih alim. Sebenarnya cik kaunselor, hanya isteri yang tahu perangainya. Isteri tahu pekung, kurap, panau dan kudis buta di badan suaminya. Emak sendiri pun tak tahu. Tapi sikapnya terhadap isteri dan anak-anak hanya Allah yang tahu.

‘‘Suami saya nak cakap terima kasih, apa lagi sayang kat saya memang payah. Tetapi kalau dengan kekasih bila kita baca SMS kalau tak sebut, ‘ayang, yang, I love u, miss u, muarhhh! tak sah. Sedih hancur berkecai hati saya bila saya baca SMS Osman. Dia tak peduli langsung kita baca ke tidak, telinganya dah tebal, tak makan nasihat langsung.

‘‘Kita dalam pantang pun dia tak peduli. Anak-anak perhatikan kelakuannya. Bila kita tegur dia dok telefon di ruang tamu, dia lari telefon dalam bilik. Waktu itu kita tak boleh minta tolong apa pun dia buat pekak badak, pandai-pandailah nak hidup dan nak jaga diri. Kalau ikutkan hati boleh cepat mati, tapi fikirkan anak-anak yang masih kecil kita sabar, tapi kesabaran ada hadnya

‘‘Osman ni kalau nak kata mampu dari segi kewangan memang tak ada. Saya yang tolong bantu membereskan urusan rumah dan anak-anak. Kalau tak bekerja tak tahulah ke mana kami nak minta sedekah. Sebab orang takkan nak tolong sebab saya ada suami, bukan ibu tunggal. Tapi suami kita tak fikir itu semua.

‘‘Masa mula-mula kahwin memang hidup kami susah, pernah cuma ada RM10 dalam tangan. Nak makan apa? Nak tunggu gaji lima hari lagi. Terpaksalah makan malam lima hari berselang-seli makan nasi lauk telur mata lembu dengan kicap, telur dadar, sambal telur, telur masak kicap, sup telur. Sebab telur aja yang murah.

‘‘Tapi waktu itu semuanya ok, dia suruh kita sabar tunggu gaji. Bila dapat gaji dia tak sedar diri, tak tahu berjimat. Sekarang lagi teruk, bila gaji naik sikit dan berduit mulalah tak sedar diri. Lagak macam orang berduit, dia tak menghargai pengorbanan saya turut membesarkan anak-anak. Dia lupa tanggungjawab kerana saya membantu. Macam ni nak kahwin dua?

‘‘Orang lelaki cuma bab kahwin nak ikut sunah nabi, ajaran nabi tak ikut, sembahyang tak penuh, jadi imam pada isteri tak tahu. Bimbing anak tak pernah. Bagi nafkah keluarga tak pernah cukup. Yang dia tahu berdosa besar isteri tegah suami kahwin lagi. Sakitnya hati...

‘‘Kepada gadis-gadis yang bercinta dengan suami orang, lupakanlah mimpi-mimpi indah anda. Jangan percaya cakap mereka, suami kami pandai jual temberang. Silap hari bulan, anda pula terpaksa tanggung dia dan makan minum kami anak-beranak. Bukan tak bagi suami kahwin lagi, tapi tak mahu anda dianiaya,’’ demikian nasihat Masriani.

Kata seorang teman, dia hairan mengapa suami yang berpendapatan tak seberapa nak berpoligami, tetapi yang kaya rela menceraikan isterinya untuk beristeri muda. Mereka bukan tidak mampu berpoligami, tetapi mengapa sanggup ceraikan isterinya? Fikirkanlah.

- MAIMUNAH

www.dcckmona.com

dcckmonaum@hotmail.com

Utusan Online on Facebook
Waktu Solat Kuala Lumpur
 
Subuh 5:49
Zohor 1:15
Asar 4:28
Maghrib 7:20
Isyak 8:31
 
 



IKLAN@UTUSAN



BANCIAN ONLINE
IKLAN@UTUSAN

MENARIK
Ruang iklan percuma hartanah, produk
Promosikan perniagaan anda kepada dunia.
Jom langgan akhbar Utusan Malaysia
Dapatkan terus akhbar dengan cara mudah.
Aduan sukar dapat naskhah akhbar
Beritahu kami jika akhbar tiada di tempat anda.
Gambar kahwin Album Raja Sehari
Abadikan kenangan indah anda di dada akhbar.
Mari baca Utusan Melayu Mingguan
Kekalkan tradisi, pelajari tulisan jawi.
SMS News Alert Utusan Malaysia
Dapatkan berita terkini di telefon bimbit anda.