Hisham mengeluh keras. Dia benar-benar letih ketika itu. Dia menyandarkan tubuhnya di kerusi. Menghamburkan nafas yang panjang. Sesekali dia mengurut tengkuknya yang lenguh. Tugasannya menyediakan kertas kerja projek di syarikatnya telah berjaya diselesaikan sebentar tadi.

Dia menjeling ke arah jam dinding. Lagi tiga puluh minit kerjanya selesai. Beberapa orang rakan sepejabatnya tekun menyiapkan tugasan. Masing-masing berlumba dengan waktu yang semakin mencemburui diri mereka. Hisham mengangkat cawan yang berisi kopi panas lalu dihirupnya perlahan-lahan. Ketika dia asyik menikmati minumannya itu, tiba-tiba telefon bimbitnya berbunyi. Hisham mengerut dahi sejurus melihat skrin telefon bimbitnya.

“Helo assalamualaikum,” ujar Hisham memulakan perbualan.

“Waalaikumussalam, Sham,” jawab si pemanggil.

Hisham mengerutkan dahi.

“Baha?” soal Hisham seperti tidak percaya.

“Ya! Lama kita tak jumpa. Kebetulan aku berada berdekatan dengan tempat kau bekerja. Boleh kita berjumpa lepas kerja?” soal rakan lamanya itu lagi.

“Tentu boleh. Tunggu aku di luar office nanti.” Balas Hisham sambil mematikan panggilan telefon.

Hisham tersenyum sendirian. Baha, rakan karibnya itu tiba-tiba muncul dan meminta mereka bertemu. Seingat Hisham sudah lama benar dia tidak bertemu dengan Baha. Hampir dua tahun Baha menghilangkan diri. Kali terakhir Hisham berjumpa Baha pada majlis reunion yang dianjurkan oleh sekolah mereka dahulu. Hisham membuka pintu kaca lalu keluar dari pejabat. Sambil menunggu Baha, matanya meliar memandang di sekeliling.

Ah, mana Baha ni? Kata suruh tunggu di sini. Hisham bermonolog sendirian.

Bunyi enjin kenderaan yang lalu-lalang di kawasan itu membingitkan suasana pada petang itu. Ditambah pula bau yang tidak menyenangkan daripada asap kenderaan membuatkan Hisham pening kepala. Rata-ratanya di kawasan itu menempatkan bangunan pejabat dan juga penempatan sementara pelarian etnik Rohingya. Mereka diberikan status pelarian politik oleh Suruhanjaya Tinggi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu Mengenai Pelarian (UNHCR).

Hisham menutup hidungnya dengan sapu tangan. Bau hamis yang menyelubungi kawasan itu datangnya daripada penempatan yang memang cukup kotor dengan sampah yang dibuang di merata-rata tempat. Hampir sepuluh minit juga Hisham menunggu Baha. Akhirnya, muncul Baha dari lorong belakang menghampiri Hisham.

“Sorry Sham aku terlambat. Ada hal sikit tadi,” kata Baha termengah-mengah kepenatan.

Baha menghulurkan tangan untuk bersalam dengan Hisham. Hisham menyambutnya dengan sengihan yang menampakkan hampir keseluruhan gigi putih melepaknya itu.

“Ala, tak ada apalah. Mari kita ke restoran di seberang jalan tu,” pelawa Hisyam sambil menunjukkan restoran tersebut.

Ketika hendak melintas jalan raya itu tiba-tiba seorang kanak-kanak lelaki berumur dalam lingkungan sepuluh tahun melanggar Baha secara tidak sengaja. Baha hampir jatuh tersembam di permukaan jalan. Mujur dia sempat berpaut pada tubuh Hisham.

“Kau tak apa-apa ke?” soal Hisham sambil memapah Baha dengan cermat.

“Aku tak apa-apa. Siapa budak tu? Nampak gaya bukan macam orang tempatan,” tanya Baha.

“Oh, itu kanak-kanak Rohingya.”

Mereka melabuhkan punggung dan duduk di atas kerusi. Restoran Dahlia yang dikunjungi itu menarik perhatian mereka. Nampak cantik dan bersih.

“Mi rebus di sini memang sedap. Kau nak rasa tak?” tanya Hisham, lagaknya seperti taukeh di restoran itu.

“Hmm...boleh jugak.” Serta-merta Hisham mengangkat tangan memanggil seorang lelaki yang sedang menghidangkan makanan di sebuah meja yang lain.

Lelaki itu sekadar tersenyum dan mengisyaratkan supaya Hisham menunggunya sebentar.

Baha memerhatikan sekeliling restoran itu. Tiba-tiba mata Baha tertancap pada sekumpulan kanak-kanak yang berumur dalam lingkungan tujuh tahun bermain di kaki lima kedai tanpa pengawasan. “Sham, mana datangnya budak-budak tu?” tanya Baha sambil menunjuk ke arah kumpulan itu.

“Oh, budak-budak tu pelarian Rohingya. Memang kawasan ini penempatan mereka.” Jelas Hisham acuh tak acuh sahaja.

Baha terkedu. Dia pernah mendengar cerita tentang etnik Rohingya ini. Melalui pembacaannya di laman sesawang, dia mendapati bahawa Rohingya merupakan kelompok minoriti Islam di Myanmar.

“Minum apa encik!” tanya lelaki tadi sambil mengelap meja mereka dengan sehelai kain lembab. Kemudian, kain itu disisipkan di poket apronnya.

“Baha...” Teguran Hisham itu mematikan lamunan Baha. Cepat-cepat Baha mengembalikan ingatannya di situ.

“Erk...kopi o ais.”

Hisham dan lelaki itu berkerut dahi. Pelik dengan sikap Baha barangkali.

Kemudian, lelaki itu beredar dari situ. Hisham tidak keruan apabila melihat tingkah-laku Baha. Terdetik di hatinya untuk bertanyakan apa yang sedang difikirkan oleh rakan lamanya itu.

“Baha, apa yang kau fikirkan? Sejak dari tadi fikiran kau melayang-layang sahaja. Kebetulan kau ada di sini, aku nak tanya ke mana kau menghilang selepas reunion tu? Aku telefon kau langsung tak jawab.” Tanya Hisham seperti tidak berpuas hati dengan Baha.

Baha tergumam. Kemudian, dia memandang kumpulan kanak-kanak Rohingya itu berulang kali. Air matanya mula berkumpul di kelopak matanya. Pada bila-bila masa sahaja air mata itu akan merembes keluar.

“Kenapa ni Baha? Kau ada masalah ke?” tanya Hisham yang keresahan apabila melihat rakannya itu bersedih.

Baha cuba menjawab, namun belum sempat dia menjawab pertanyaan Hisham, lelaki yang mengambil pesanan itu datang ke arah meja mereka.

“Sebenarnya, aku sekarang di semester akhir pengajian PhD ku. Sengaja aku menghilangkan diri selama ini kerana aku sibuk dengan pengajianku. Aku datang berjumpa dengan kau kerana mahukan pertolongan kau untuk menyudahkan tesisku itu.” Jelas Baha menjawab persoalan yang terbantut tadi.

“Oh, selama ini kau sambung belajar. Patutlah kau tak contact aku. Jadi sekarang ni pertolongan yang macam mana yang kau mahukan?”

“Aku sekarang sedang menggumpul maklumat berkaitan dengan etnik Rohingya. Melalui dapatanku, status mereka sebagai warganegara Myanmar dinafikan.

“Maaflah Baha, aku kurang ambil peduli tentang pelarian Rohingya ini. Isu yang ditimbulkan juga kurang disebarkan. Kadang-kadang, aku keliru juga di antara Rohingya, pendatang Myanmar dan Bangladesh.”

“Oh, jadi mereka ini pengemis di negara sendirilah ya. Kini, aku faham. Tapi apa pertolongan yang kau mahukan dari aku?”

“Kau kan bekerja di sini. Sudah tentulah kau tahu tentang kehidupan mereka. Aku mahu kau bawa aku ke Madrasah Anak-anak Yatim dan Tahfiz Quran Hashimiah yang memberikan pendidikan percuma kepada anak-anak bangsa Rohingya di sini. Tesis aku ini berkaitan pendidikan percuma untuk kanak-kanak etnik Rohingya. Jadi, aku nak kumpul maklumat berkaitan mereka. Bolehkah kau tolong aku?”

Baha menganggukkan kepala akur dengan kata-kata Hisham. Air kopi o aisnya disedut perlahan-lahan.

“Kalau tak keberatan, boleh kau bawa aku ke madrasah itu,” pantas sahaja Baha mengemukakan permintaannya.

“Boleh, madrasah itu pun tak berapa jauh dari restoran ini. Kalau kau nak pergi aku boleh bawa,” balas Hisham penuh semangat.

“Cepatlah makan. Selesai makan aku bawa kau ke sana,” ujar Hisham lagi.

Sekali lagi Baha mengangguk akur dengan permintaan Hisham itu. Manakala Hisham pula hanya tersengih melihat perlakuan Baha.

Selesai makan, Hisham membayar harga makanan di kaunter bayaran.

“Terima kasih Sham. Nanti giliran aku pula.”

“Ala, bukannya mahal pun,” ujar Hisham.

Sampai sahaja di madrasah itu, mereka disambut oleh seorang ustaz. Ustaz Solihan yang fasih bertutur dalam bahasa Melayu mempelawa mereka masuk ke bilik tamu di madrasah itu. Hisham menjelaskan kedatangan mereka ke situ. Ustaz Solihan memahami tujuan mereka. Mereka dibawa melawat kelas dan tempat penginapan kanak-kanak Rohingya di madrasah tersebut.

“Dalam kelas ini boleh menampung 40 orang kanak-kanak tetapi disebabkan kami kekurangan kelas, maka dalam satu-satu masa lebih 50 orang berada di dalam kelas ini.” Ujar ustaz itu lagi dengan mata yang berkaca.

Memang benar, keadaan di dalam kelas itu cukup daif. Bilik kelas itu sebenarnya adalah bilik tidur utama dan bilik tidur kedua yang diubah suai menjadi kelas pengajian. Atas keprihatinan seorang hamba Allah iaitu Ustaz Hashim, maka tempat itu dijadikan madrasah untuk kanak-kanak Rohingya belajar di situ.

Melihat wajah-wajah polos itu membuatkan hati Hisham dan Baha hiba. Terbayang di mata mereka wajah isteri dan anak-anak di rumah. Sekiranya mereka dan ahli keluarga mereka ditimpa musibah seperti itu, adakah mereka mampu untuk menghadapi kemelut yang melanda? Adakah mereka akan tabah dan sabar dalam menghadapi dugaan seperti yang dilalui oleh etnik Rohingya itu?

Ya Allah, aku tidak sanggup untuk melihat kesengsaraan mereka lagi. Selamatkanlah bangsa Rohingya ini kerana mereka juga adalah seagama denganku. Kasihanilah mereka. Hisham bermonolog tanpa disedari.