Kerangka kerja itu bagaimanapun dilihat akan diwartakan pada penghujung tahun ini sebelum berkuat kuasa sebagai satu usaha untuk melindungi hak pengguna merangkumi segenap aspek.

Penganalisis Maybank Investment Bank Research, Mohshin Aziz berkata, ini kerana buat masa ini Kod Perlindungan Pengguna Penerbangan 2016 banyak memberi fokus kepada isu tuntutan dan pertikaian semata-mata tanpa mengambil kira keperluan pengguna secara menyeluruh.

Bagaimanapun katanya, di bawah standard itu kelak, pengguna boleh menikmati perkhidmatan yang berkualiti terutama dari segi tempoh masa menunggu, ketepatan waktu penerbangan, pembayaran balik cukai lapangan terbang bagi penumpang yang tidak hadir serta pampasan bagi penerbangan yang terlewat dan dibatalkan.

“Sekiranya standard ini dikuatkuasakan di negara ini, pastinya ia sesuatu yang amat bermakna setanding dengan negara-negara yang sudah matang tahap industri penerbangannya seperti Australia, United Kingdom dan Amerika Syarikat,” katanya dalam nota kajian di sini hari ini.

Disember lalu, Mavcom dilaporkan akan mengenakan penalti sehingga maksimum lima peratus daripada perolehan kepada pengendali lapangan penerbangan sekiranya mereka tidak meme­nuhi petunjuk perkhidmatan yang ditetapkan dalam rangka kerja kua­liti perkhidmatan lapangan terbang yang baharu.

Mavcom bercadang untuk melaksanakan peraturan yang lebih ketat itu pada suku ketiga tahun ini.

Semalam, Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan (Digital, Transformasi dan Perkhidmatan Korporat) Kumpulan AirAsia, Aireen Omar meminta Mavcom agar melihat industri secara menyeluruh daripada peringkat awal dan meletakkan satu penanda aras untuk melihat perkhidmatan yang disediakan di setiap lapangan terbang sama ada memenuhi standard ditetapkan ataupun tidak.