Kempen itu yang ber­akhir pada 12 Julai ini bertujuan menarik pengguna China untuk membeli produk Malaysia menerusi pasaran dalam talian, yang merupakan sebahagian daripada komitmen berterusan Alibaba kepada Malaysia, hab elektronik pertama Platform Perdagangan Dunia (eWTP) di luar China.

Ketua Pegawai Operasi Ekonomi Digital Malaysia (MDEC), Datuk Ng Wan Peng berkata, inisiatif Ming­gu Malaysia itu menawarkan pelbagai peluang eDagang.

Bercakap kepada pemberita di sini hari ini, beliau berkata, Minggu Malaysia akan mempamerkan lebih 100 jenama Malaysia dan lebih 800 produk yang bukan sahaja untuk pasaran China, bahkan ke pasaran global.

“Industri eDagang Malaysia, PKS dan industri pelancongan dijangka meraih manfaat daripada Minggu Malaysia ini. Hari ini, kami mempunyai lebih daripada 3,000 PKS menyer­tai DFTZ dalam pelbagai ka­tegori produk seperti makanan dan minuman, kecantikan dan penjagaan diri, perabot, dan sektor kesihatan dan perubatan,” kata Ng.

Beliau berkata, kempen itu juga bertujuan untuk menarik lebih 60,000 pelancong ke Malaysia untuk merasai pengalaman mengenai kepelbagaian negara dari segi budaya, makanan, dan tarikan pelancong.

Sementara itu, Pengurus Besar Alibaba.com, Kuo Zhang berkata, sebagai platform perkhidmatan sehenti terbesar perniagaan kepada perniagaan (B2B), Alibaba.com membantu membawa syarikat kecil dan sederhana Malaysia (PKS) ke pentas global dan memacu pertumbuhan perniagaan mereka.

“Ia juga menyediakan latihan bagi memastikan Malaysia mempunyai bakat e-dagang tempatan untuk membangunkan ekonomi digital negara.

“Sebagai komponen uta­ma inisiatif eWTP, kami akan terus berusaha untuk mengurangkan halangan perdagangan kepada PKS di Malaysia dan melepasinya,” kata Kuo.

Lebih 50 jenama Malaysia menyertai kempen ini dan akan dipaparkan di Tmall, yang memenuhi keperluan pengguna yang mencari produk berjenama, selain pengalaman, membeli-belah premium, sepanjang promosi selama seminggu. – BERNAMA