Perun­ding Wawasan Inovasi Utama Frost & Sullivan, Olivia Price-Walker berkata, kebangkitan wanita terutamanya dalam jawatan ke­pimpinan eksekutif mendorong para penjual untuk meneliti semula pendekatan perniagaan mereka.

Beliau berkata, penemuan tersebut berdasarkan kajian The Next Frontier of Growth—Women as Corporate Customers yang dijalankan oleh Frost & Sullivan.

“Sebanyak 250 juta wanita dijangka menyertai pasaran pekerjaan sekali gus menyaksikan ekonomi yang didominasikan golong­an wanita menjadi kuasa yang kuat dengan pendapatan global mencecah AS$24 trilion (RM106 trilion) menjelang 2020.

“Jumlah tersebut adalah lebih besar berbanding perolehan yang dijana ekonomi negara China dan Amerika Syarikat. Ini akan merapatkan jurang jantina dalam kadar penyertaan tenaga kerja sebanyak 25 peratus, seterusnya memberi kesan ekonomi yang besar di negara membangun dan negara-negara maju,” katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

The Next Frontier of Growth—Women as Corporate Customers merupakan sebahagian daripada Inovasi Wawasan Mega Trend Perkongsian Pertumbuhan Langganan (GPS) Frost & Sullivan.

Kajian itu turut mendedahkan pemi­li­kan wanita akan me­nyum­bang lebih 40 pe­ratus daripada perniagaan berdaftar di seluruh dunia pada tahun 2020, yang diterjemahkan kepada pasaran besar pelanggan korporat.

“Asia Pasifik dijangka mempunyai tenaga kerja wanita paling ramai dengan sebahagian besarnya merupakan golongan milenial pada 2025 diikuti Afrika yang menge­tuai dalam keusahawanan wanita,” kata Price-Walker.

Tambahnya, negara se­perti Norway kini sedang berusaha mendapatkan hak sama rata jantina dalam tenaga kerja dengan peratusan wanita tertinggi yang pernah menduduki kerusi lembaga pengarah adalah sebanyak 42 peratus pada tahun 2014 dan 2015.

“Wanita mendominasi pasaran global dengan mengawal hampir AS$31 trilion (RM137 trilion) perbelanjaan pengguna pada tahun 2014 dan ini dijangka me­ningkat kepada AS$43 trilion (RM191 trilion) menje­lang 2020.

“Ini mungkin menyebabkan perubahan besar dalam penggunaan serta tingkah laku membeli-belah dan membuka peluang-pe­luang baharu dalam perniagaan barangan pengguna dan perkhid­matan.

“Syarikat-syarikat yang berjaya menyesuaikan diri de­ngan segmen pembeli baharu ini akan lebih bersedia untuk berkembang dalam tempoh beberapa dekad akan datang,” katanya.