SKMM dalam kenyataan memaklumkan, sebanyak 76 peratus daripada 49,065 aduan direkodkan adalah melibatkan isu telekomunikasi manakala 17 peratus aduan ialah media baharu serta penyiaran dan perkhidmatan pos pula enam peratus.

Menurut kenyataan itu, antara aduan diterima SKMM adalah kebanyakkan para penyedia perkhidmatan telah gagal mematuhi keperluan untuk menyelesaikan 90 peratus aduan dalam tempoh 15 hari bekerja.

“Mengikut Tatacara Amalan Kod Pengguna (GCC), penyedia-penyedia perkhidmatan diwajibkan untuk mematuhi standard Jangka Masa Penyelesaian Aduan (CRT) yang memerlukan 90 peratus aduan dalam tempoh 15 hari bekerja manakala 95 peratus aduan dalam 30 hari.

“Oleh itu, SKMM tidak akan berkompromi dengan mana-mana penyedia perkhidmatan termasuk akan mengambil tindakan tegas terhadap mereka yang gagal memberikan perkhidmatan terbaik kepada pelanggan,” kata kenyataan itu di sini hari ini.

SKMM justeru itu, mengambil beberapa langkah proaktif bagi memastikan aduan para pengguna dapat ditangani dengan segera antaranya memastikan semua penyedia perkhidmatan menghantar laporan suku tahunan mandotori iaitu ketepatan dalam menyelesaikan aduan.

“SKMM juga akan menjalankan proses audit ketepatan bil bagi mengesahkan mekanisme caj dikenakan oleh penyedia perkhidmatan dan meningkatkan sistem pengurusan aduan bersepadu atau ICMS yang memantau jangka masa penyelesaian aduan.

“Selain itu, SKMM melakukan kajian terhadap GCC sejajar usaha memperkukuhkan langkah-langkah perlindungan pengguna dan bakal memperkenalkan satu garis panduan pampasan menjelang suku ketiga 2019,” ujar kenyataan sama lagi.

Berkenaan sektor pos dan kurier pula, SKMM menjelaskan pihaknya sentiasa mengemaskini prestasi setiap penyedia perkhidmatan di lamannya pada setiap masa.

“SKMM juga menganjurkan Industry Star Rating Award bertujuan menyemai budaya pematuhan dan menyediakan insentif dalam meningkatkan prestasi dalam kalangan mereka,” ujar kenyataan itu.-UTUSAN ONLINE